שלשום תהתה כאן המנכ”לית והעורכת הראשית של הפלוג כיצד יצביע השר בנט בעד חוק שלילת חנינה לרוצחים כשבין עוזריו נמנה נתן נתנזון, איש “המחתרת היהודית” של שנות השמונים. היא קראה לזה “דו פרצופיות” (אגב, החוק אושר היום בועדת השרים לענייני חקיקה).
ההשוואה של טל לוקה בחוסר דיוק קיצוני, כי החוק עוסק בחנינה לרוצחים מורשעים ונתן נתנזון איננו רוצח, הוא הורשע במעורבות בהנחת מטען נפץ שקטע את רגליו של ראש עיריית שכם, בסאם שכעה. אגב, שכעה היה איש אש”ף (באותם ימים – ארגון טרור לכל דבר ועניין) שהיה מעורב בעצמו בהסתה לטרור ובמעשי טרור (על פי עדותו של אלוף פקמ”ז דאז, לימים הרמטכ”ל, משה לוי ז”ל).
אבל נניח לפרטים למרות חשיבותם. חשוב לעשות אבחנה עקרונית: המחבלים שלנו הם לא כמו המחבלים שלהם. למה? כי אנחנו אנחנו ואנחנו בעדנו. לו היינו הם, מן הסתם היינו בעדם (כפי שאהוד ברק אהב להזכיר), אבל איתרע מזלנו ואנחנו אנחנו.
חשיבות הדברים עולה בימים אלו כשדוברים רבים, בפוליטיקה ובתקשורת, מתחרים בינהם מי יגנה יותר את פעולות “תג מחיר” ומי יכנה אותן בשם קיצוני יותר, כשאחרי “פשעי שנאה” ו”טרור יהודי” הגיע אתמול הכוכב התורן, הסופר עמוס עוז, שקרא למבצעי המעשים “ניאו נאצים” (ומאוחר יותר ביקש להדגיש שמדובר ב”ניאו” נאצים ולא בסתם נאצים. נו נו).
היחס, הן של מוסדות אכיפת החוק והן של התקשורת הישראלית, לפעולות “תג מחיר”, מוטה בחריפות נגד היהודים ובעד הערבים. כלומר: אותו מעשה בדיוק, חילול מצבות או השחתת רכוש, יזכה לפרוז’קטור עיתונאי ענק כשיהודים עושים אותו לערבים ולסיקור מינימלי, בעצם התעלמות בפועל, כשערבים עושים אותו ליהודים (פה בארץ, בחו”ל התקשורת מרגישה נוח יותר לסקר פעולות כאלה). אבל האבחנה העקרונית שחשוב לעשות היא שיחס זהה לשתי העבירות יהיה לא צודק.
נכון, במדינת חוק כל האזרחים שווים בפני החוק. כך ראוי וכך חייב להיות. אבל המיעוט הערבי בישראל איננו סתם מיעוט בתוך סתם רוב במדינה דמוקרטית, אלא מיעוט של עם הנמצא במצב מלחמה ישיר עם הרוב. נכון, מלחמה קרה ומתחממת חליפות, אבל מלחמה. התעלמות מהנתון הזה תעוות בהכרח כל שיפוט ומשפט של התופעות האלה. הערבים הם לא הכושים שלנו. על אף השאיפה הישראלית העזה להיות כמו באמריקה, לא הבאנו את הערבים בספינות מאפריקה כדי לעבוד פה במטעי הכותנה אלא נלחמנו איתם (הם איתנו אם רוצים לדייק) על אותה ארץ. אם נוער שוליים עברייני מפנה את השנאה שלו למיעוט הערבי זאת כמובן תופעה מכוערת, עבריינית, נפשעת ופסולה, אבל לא לגמרי בלתי מובנת ובודאי לא “פשע שנאה” כהגדרתו.
השנאה המאפיינת פשעי שנאה היא שנאה חסרת מניע למיעוט באשר הוא מיעוט. פשעי “תג מחיר” נגד כנסיות או נגד הומוסקסואלים יכולים ליפול תחת הקטגוריה הזאת (וגם נגד נשים על אף שטכנית הן אינן מיעוט וכמובן פשעים נגד יהודים בעולם). אבל הסכסוך האלים רב השנים בין הערבים לבינינו, סכסוך שביסודו שאיפה ערבית נושנה לסלק כל נוכחות לאומית יהודית מישראל, מבטל מבחינה מעשית את מושג פשעי השנאה נגד ערבים. אי אפשר לבוא לנערים שגדלו במציאות בה ערבים מפוצצים אוטובוסים וכל טיול של ילדי גן מחוייב בליווי שומרים חמושים ולהגיד להם שהכעס שלהם כלפי ערבים הוא “פשע שנאה” ו”גזענות”. לא שאין אצלנו גזענים. סביר להניח שהחברה הישראלית בורכה באחוז מסוים של גזענים בדומה לכל חברה מערבית מודרנית אחרת (שזה הרבה פחות מכל חברה ערבית שהיא), פשוט אי אפשר להבחין באחוזון הזה בתוך המצב האקוטי בו חיה החברה כולה במשך שנים ארוכות.
חשוב לשים לב לכך שפשעים ועבירות מהכיוון השני, שנעשים ליהודים בידי ערבים, לא זוכים לעולם לכינוי “פשעי שנאה”. האם אהבה היא המניע לנסיון הרצח של התינוקת אדל ביטון באבנים, לרצח של ברוך מזרחי ז”ל או לחילול מצבות יהודיות בהר הזיתים (מעשה שבכל יום)? לא, ה”רציונל” מאחורי הכחשת השנאה שביסוד פשעי השנאה של ערבים נגד יהודים הוא ה”כיבוש”. כביכול גזלנו את ארצם אז כל הפשעים שלהם נגד יהודים הם תוצאה של חישוב פוליטי קר, לא שנאת יהודים. העובדה שפשעים כאלה נעשו במידה לא פחותה גם לפני 67′ וגם לפני 48′ לא מצליחה לסדוק את ההצדקה הזאת וכמובן שקיומו של רציונל פוליטי מקביל אצל נערי “תג מחיר” הוא רעיון שלא עולה על הדעת.
(אגב, שאלה שאני נוהג לשאול את מי שמצדיק את האלימות הערבית נגד יהודים על ידי ה”כיבוש”: למה קראו למשה דיין “משה”? התשובה היא: הוא נקרא כך על שם יהודי בשם משה ברסקי, תושב דגניה, שנרצח ע”י ערבי בשנת 1913. “כיבוש” עוד לא ממש היה אז. בארץ כולה היו פחות יהודים ממה שיש היום בפתח תקוה. תל אביב היתה אז שכונה של רחוב וחצי בפאתי יפו. אבל הערבים כבר דאגו להבהיר ליהודים שהם לא רצויים כאן).
לסיכום: החתימה של בנט על החוק לא מהווה דו פרצופיות. גם אם המחבלים שלנו היו עושים להם בדיוק מה שהמחבלים שלהם עושים לנו – וזה כלל וכלל לא המצב, שלהם תוקפים אותנו יום יום עשרות פעמים התקפות קשות על מנת להרוג ושלנו בעיקר מרססים ספריי על קירות – עדין לא היה נכון להשוות בין המעשים. השוואה כזאת מקבלת בעצם את הטענה הערבית המובלעת – שהיהודים הם כובשים זרים בחלק זה של העולם ומקומם האמיתי באירופה – על קרבה וכרעיה. מי שמשווה בין המחבלים שלנו לשלהם מודה בעצם שהערבים צודקים ולנו אין מה לחפש פה.
אתה מתמם, לא קוראים למעשי הטרור הערבי נגד יהודים פשעי שנאה ,מבחינה כלכלית-ברגע שאתה נפגע טרור ערבי אתה מקבל כסף מהמדינה אם הינו קוראים
לכל מעשי טרור יהודי או ערבי פשעי שנאה הרבה יהודים היו יוצאים קרחים
ללא כסף,
כרגע זה תג מחיר ,מחר מי יודע ?
הדבר היחידי שאני יודע שבנט ומפלגתו הם לא אחים שלי! ושאני לא יודע
אם ספרד 1939 לא בפתח.או שצריכה להיות בפתח?
כל הכבוד ליאור – ידע הוא כוח!!!
כה שנון ורהוט.
הזכיר לי את הסרטון הבא: מאוזן, מלא פילפולים, רעיונות ביצועיים ותקווה:
http://www.memritv.org/clip/en/4261.htm
ההתנצחות הפייסבוקית כזה כאילו תבטיח שינוי בהצבעה?
ציניות משקפת את התנהלות הדברים כיום, אך ספק אם היא תורמת לשינוי כפי שהיה רצוי שהכל יהיה.
מה לגבי כתיבת תחקירים, הצעות לסדר יום אקטיבי והתארגנות שיטתית לקראת שינוי חיובי?
..ותודה לאסד על התמונות המרגשות…
אבישי, הבנת את הכל בדיק הפוך.
ברור שטרור פלסטיני הוא פשע שנאה. כמו שהגיבו מעליי, החוק המסדיר מתן פיצויים לנפגעי טרור נקרא חוק לפיצוי נפגעי פעולות איבה. איבה=שנאה. הביטוי ״פשע שנאה״ נועד להבהיר שפינצ׳ור מכוניות וגרפיטי גזעני אינו עולה לדרגת טרור אלא הוא ״רק״ פשע שנאה (אל דאגה, הטרור היהודי יבוא בהמשך. זהו צעד הגיוני אחרי פשעי השנאה שיוצרים אווירה אלימה).
היחס השונה בין טרור פלסטיני לבין פשעי שנאה יהודיים, הוא בתחושת השייכות. הטרור הפלסטיני מופנה נגדינו – ברור מאליו שאנחנו מתנגדים לו וסולדים ממנו, והממשלה וכוחות הבטחון יודעים בדיוק מה מצופה מהם כדי לעוצרו. לא כך פשעי השנאה המכונים ״תג מחיר״ – אלו פשעים היוצאים מתוכנו – מתוך החברה שלנו, ומתוקף כך מוטלת עלינו האחריות, כחברה, לעצור את הנגע הזה.
מה גם שגישות סלחניות למחצה כלפי הפשעים הללו, כפי שאתה מביע וכפי שרבים מביעים, נותנים תחושה של לגיטימיות לפושעים. לכן הצורך האקוטי להבהיר שפשעים אלו הם לקיחת החוק לידיים וגזענות ושאין חלקנו עימהם.
מקווה שהסברתי את עצמי כמו שצריך.
כל הכבוד על הכושר הנבואי – מן המפורסמות הוא שבמקום שבו מפנצ’רים צמיגים, מחר יפנצ’רו אנשים…
האמת העצובה היא ש”תג מחיר” לסוגיו זו תופעה מכוערת שנופחה מעבר לכל פרופורציה בידי מיעוט משאלני קנאי שנורא=נורא אוהב לדבר על “הקיצונים שלנו ושלהם”, בשעה שהמציאות העצובה היא ש”הקיצוניים” הם חבורת ערסים קטנה וזנוחה, שברובה לא נגועה כלל באלימות, בעוד ש”הקיצוניים שלהם”, הם המיין סטרים הפלסטיני (הפרטנר היקר הוא זה שקרא כיכר על שמה של דלאל מוגרבי [ע”ע]רק בשנה שעברה…).
“פשע שנאה” פלסטיני שכולל אלימות, כמו יידוי אבנים לעבר רכב נוסע (סכנת נפשות שכבר עלתה בחיי אדם לא פעם ולא פעמיים), זו תופעה שמתרחשת עשרות פעמים ביום. גרפיטי על מסגד (תופעה מכוערת שראוייה לגינוי ולענישה, כראוי למעשה ונדליזם) לא עומדת בשום יחס ליידוי אבנים – ובכ”ז התקשורת מדברת רק על הגרפיטי, וכלל לא על האבנים (אלא אם כן ילדה קטנה בי-ם נפצעת מהם קשה, ואז פתאום נזכרים שזה דווקא קורה די הרבה…). למה? שוב, בגלל שיש אצלנו קבוצה קטנה שנורא חשוב שתהיה סימטריה “בינינו” ל”בינם”.
אבישי כתב שאין סימטריה בגלל שאנחנו צריכים להיות בעדנו. זה נכון, אבל לגמרי לא העיקר. אין סימטריה כי המעשים לא דומים בשום צורה, דרף ואופן.
מה שמייצגים הקיצוניים שבדוברים אצלנו (בן גביר, פדרמן, מרזל וכד’), זה טקסטים שגרתיים לגמרי בעיתונות ובספרי הלימוד ברש”ף. בכל הנוגע לאלימות – אין לנו שום מקבילה א]ילו ל”מתונים” שבין ה”מפגינים” שלהם.
אצל הפלסטינים הפגנה ממוצעת ביום ו’ בבלעין, נעלין או נבי צאלח – תמיד, אבל תמיד, תכלול ידויי אבנים מאסיבי לעבר כוחות הביטחון. איכשהו אצלם זה תמיד גם יוגדר כהפגנה לא אלימה. אלה, כאמור, “שוחרי הדו-קיום שם”, אלה שמוכנים לקבל סיוע מיהודים נאיביים.
“תג מחיר” זו עבריינות, אבל זה לא טרור, זה לא דומה לטרור, זה לא קרוב לטרור. העובדה שבגלל הצלחתם הגדולה של כוחות הביטחון, יש אצלנו כאלה ששכחו איך נראה טרור, שיעשו חיפוש בגוגל על המלים “מלון פארק” למשל, כדי להזכר מה זה טרור. מי שרוצה לדעת מה זה אבנים בהשוואה לגרפיטי – שיריץ חיפוש על “יונתן פלמר” או “אדל ביטון”, וילמד מהם ההבדלים.
אורי גם אתה מתמם- רצינו לבנות כן מדינה למופת והעשבים השוטים שהם לא כל כך שוטים (11+מנדטים בכנבת) סוחבים אותנו לאט ובטוח לתקופוות חשוכות בתולדות אירופה
וצדק השבוע עמוס עוז! וזו לא נבועה
אכן זה מזכיר ימים אפלים מן העבר. ימים שבהם ישבו אנשים ודקלמו סיסמאות עבשות שיכולות לשכנע רק את המשוכנעים (אחרי שכל השאר כבר קצו בהן ובאסונות שאליהן הן מובילות).
שניים עשר המנדטים של בנט (לא 11, צר לי – קולות החיילים לקחו מרע”ם-תע”ל מנדט, ולמרבה ההפתעה נתנו אותו דווקא לצד שלנו…), הם לא כל הסיפור – עליך לזכור שגם רוב מצביעי הליכוד הם ימים אפלים בפני עצמם, וגפ רוב מצביעי ש”ס, ואגודה, וחלק לא מבוטל ממצביעי לפיד – ובל נשכח את ארבעת המנדטים שהתבזבזו לימין עקב ריצתם של אמסלם, אלדד ובן ארי – הם בכלל אפלוליים עד חשוכים…
ליאור, אני אומר לך – סכנת הוונדליסטים עם הגרפיטי חמורה מאי פעם. על כל המתונים בשני העמים לשלב ידיים כנגד הקיצוניים בשני העמים! רק כך נגיע לנגב חומוס בדמשק, או רמאללה, או בגדאד. כל מה שצריך זה לתת צ’אנס לשלום.
אה, כן, אם כבר ימים אפלים – אם אתה צריך ייעוץ לעניין מה דומה לשואה – אל תשכח שאבו מאזן הוא ד”ר לעניין, ותמיד אפשר להתייעץ איתו. לאחרונה הוא אשכרה הסכים להודות שזה אפילו קרה…
מדהים. החיילים לקחו מנדט מרע”מ תע”ל ונתנו לבנט. פשוט כך. לקחו, ונתנו. מה שנקרא ייקחו יתנו לא ייקחו לא ייתנו.
מזכיר את הפרשנים בגרוש שמדקלמים במוצאי הבחירות: הציבור נתן מנדט עם אזהרה. כלומר, הציבור יושב ומתכנס בינו לבין עצמו, משקלל את כמות המצביעים, ושולח את אנשיו להצביע בחלוקה יחסית כך שהתוצאה תהיה מנדט, אבל עם אזהרה.
ולמשוואות המדהימות שאתה מרכיב: בא ואספר לך סיפור אחר. רוב מצביעי ש”ס ואגודה לא בימין. עובדה: אחרי תמיכת ש”ס באוסלו (נרטיב שמוכר לך היטב) היא רק הלכה וגדלה.
מצביעי לפיד הם בוודאי לא בימין, הם בסך הכול נשמות אבודות שבכל פעם מצביעות למישהו הלא נכון. מצביעי לבני בוודאי שלא ימין. חלק ממצביעי הבית היהודי הם בכלל מצביעים של מימד שהיא לא ימין. ובל נשכח את ששת המנדטים של השמאל שהתבזבזו בגלל אלדד יניב, ואחרים.
אה, אז מי יותר יצירתי?
כמעט כל מי שאני מכיר שהצביע לפיד שקל להצביע בנט, השאר הם מצביעי שינוי לשעבר. איש מהם אינו שמאל, חלק מאוד ימניים. לפיד עצמו אמר שהוא לא שמאל, המלפגה שלו לא שמאל, והיא כוללת אולי כמה שמאלנים – שלח או גרמן – אבל גם ימניים מאוד כמו ליפמן או פירון. אז מי אתה שתקבע את הדעות של אנשים אחרים ?
על פי כל המחקרים והסקרים מצביעי ש״ס לא רק שהם ימין – הם הימניים ביותר בכל המפה הפוליטית. ישי הבין את זה היטב. אבל במקרה ולא שמת לב, הציבור לא מצביע רק על פי אוסלו, יש 1000 גורמים שמשפיעים על ההצבעה, שבטיות, דת, כלכלה, וכו… ואין לשכוח שש״ס תמיד הכחישו שהם תמכו באוסלו. אז הטיעון שלך הוא כגריל לא נכון.
העובדות הן מאוד פשוטות – המפלגות שהלכו על הקו של השמאל התרסקו. גם שמאל כלכלי וגם שמאל מדיני. אתם מיעוט קטן על פי כל הפרמטרים. תפסיקו לנסות לנכס לעצמכם ציבורים ודעות של אחרים ותתחילו לשם שינוי להתייחס למציאות. אבל עשרות שנים שהשמאל מנותק מה כל מציאות אז אני לא באמת מאמין שזה ישתנה בקרוב.
אוי פוליטקלי, לו אך היית קורקט…
אני יודע שאם תתאמץ לא להבין דבריי, אתה יכול לטעון שהחיילים הצביעו אח”כ וכך קיבל בנט עוד מנדט. אדם בעל ידע מינימלי בהתרחשויות, אמור להבין שמדובר בספירת קולות החיילים, שהסתבר שחיזקו דווקא מפלגות שאינן בשמאל הקיצוני…
באשר לקביעה המרתקת שש”ס אינה בשמאל, מכיוון שדרעי תמך באוסלו א’: הדוגמא הזו רק מדגישה עד כמה הוא מודע לכך שמצביעיו (הגם שהם בעלי זכרון קצר) הם ימין מובהק: כאשר התקרב מועד אוסלו ב’, ש”ס דאגה להיות באופוזיציה.
אין תקדים למקרה אחד שש”ס ישבה בממשלת שמאל כאשר הייתה אפשרות להקמת ממשלת ימין. זה לא מקרה – דרעי, כאמור, כן מסתדר נהדר עם השמאל (טוב, נו, הם שם יודעים לגנוב סוסים…).
הספירה שלך אכן יצירתית מאוד. כל מה שחסר בה זה מועמד. מי אמור להיות המועמד של הגוש הדמיוני שהמצאת?
האלימות הישראלית היא ממסדית, מנוהלת וממוסמכת. אם אתה ערבי בשטחים, אין לך חוק, גם אם אתה מאוד משתדל לשמור עליו. הערבים לא רצו אותנו פה לפני מאה שנה? סבבה, בוא נחטוף להם ילדים מהמיטה לתחקיר של שלושה ימים, בלי שההורים שלו בכלל יודעים מה קורה איתו. הכותב בוחר, במודע או שלא במודע, להתעלם ממנגנון הנישול והרוע המשתולל בשטחים בגיבוי מלא של הצבא והממשלה, ולהיתלות בגרפיטי ופינצ’ור גלגלים, כאילו הם חזות הכול. תמים, פשטני, רדוד.
נכון, הכיבוש הוא הטרור האמיתי: אל-אחתלאל הוו אל-ארהאב.
שאלה? חטיפת ילדי הערבים מהמיטות היא רכק לצרכי תחקיר, או גם לצרכי הפסח? האם יש קשר לעוזי משולם וילדי תימן החטופים, או שבגלל היותנו גזענים אנחנו מסרבים לחטוף למטרות אימוץ?
יותם, כל הרעש בחודשים האחרונים על “טרור יהודי” הוא סביב מעשי וונדליזם. לא סביב חטיפות מונפצות ממיטות (או של מעצצרים לא מונפצים, במקרה של כאלה שיש נגדם חשדות למעורבות בפח”ע). הגרפיטים והפנצ’ורים, הם הניסיון של השמאל לייצר משוואה עם הטרור האמיתי-לגמרי שמייצר הצד השני.
פרובוקציה בשנקל.
בוא לא נפליג…
לטעון שצה”ל חוטף ילדים ערביים ממיטות בגלל שפעם, לפני מאה שנה, הערבים היו נגדנו – זו פרובוקציה בשנקל. מה שאני כתבתי, זה בסה”כ המציאות המשעממת הומדכאת שלנו.
עם כל הכבוד לאבישי, ויש כבוד – השר בנט לקח אדם שהורשע במעשה טרור וקידם אותו מבחינה תעסוקתית, מעמד, פוליטית. איזה מן מסר הוא מעביר כך לצעירים דתיים לאומיים? שיש פשעים שאפשר להלבין? שזה מותר לפגוע בערבים? מפה המוסר הכפול והצביעות שלו. אתה רוצה עונש מאסר ללא חנינה, זה סיפור אחד. אבל שלא ימרח אותנו שיש פשעים שהם לגיטמיים (אם ביצעו אותם יהודיים). זו הצביעות שלו
אכן הוא מעביר מסר רע מאוד למאות אלפי הצעירים הסרוגגים שרק מחכים לקטוע רגליים לראשי ערים פלסטיניים.
לעומת זאת, שחרור “אסירים בטחוניים” (כפי שהתעקשת לקרוא למנ]צי ראשיהם של ניצולי שואה באמצעות גרזן), בתמורה לזכותה של לבני לארכול בורקס עם עריקאת, בוודאי לא מעבירה מסר שלישי למליוני צעירים פלסטיניים שוחרי שלום, נכון?
הצביעות של בנט, במידה וישנה (והאמת היא שאין, לפחות במקרה זה), מתגמדת עד לאפס בהשוואה לצביעות של מי שמדברים גבוהה-גבוהה על שלטון החוק, ובה בעת מאפשרים לסוג מסויים של רוצחים לדעת בוודאות כמעט מלאה, שלא יצטרכו לרצות את מלוא עונשם, “עקב נסיבות מדיניות”. מעבר לעובדה שזה תמריץ אדיר לטרוריסטים-בפוטנציה, הרי שיש כאן צביעות וחוסר מוסריות שפשוט זועקים לשמיים.
הפשע לא “הולבן” בשום צורה. האיש נשפט, ישב לכלא וריצה את העונש. אין עניין לרדוף אותו עכשיו רק כי הפשע שלו לא מתאים לך פוליטית. דרעי עשה עבירות חמורות הרבה יותר – בהקשר של איש ציבור – ולא ראיתי שיש לך בעיה עם זה שחזר לפוליטיקה.
פרופורציות אבישי, פרופורציות.
דרעי לא עשה יותר. דרעי קיבל שןחד וכו’ – אבל הוא התעסק עם כסף. נתנזון ניסה לרצוח והצליח רק… לקטוע רגליים.
ושניהם, לענ”ד הלא קובעת, פסולים מפוליטיקה.
אלא אם הוא מתכוון להכשיר משהו חמור הרבה יותר. למשל להשוות את השחיתות של אולמרט לפשע המתועב של יגאל עמיר. אה, אבל זה בטח רק הדמיון שלי. לא יכול להיות שאיש ימין ירצה להשוות מעשי רצח מקרי שחיתות…
בשם האנחנו, עזוב אותנו לנפשנו ואל תגדיר לנו מה אנחנו ומה אנחנו רוצים בשביל האנחנו.
לא הולמת אותך צביעות אבישי.
אני אצא מנק’ הנחה שלו היה נתנזון עברין מ”סתם” משפחת פשע ו”סתם” מישהו שהורשע בקטיעת רגליים לאדם אחר- לא היית מלבין את השרץ.
אז כן- יש פה מדינה, עם שלטון חוק וצבא. גם אם שכעה היה טרוריסט בעצמו- יש מי שיטפל בו בהתאם לסדר העדיפויות של המדינה. לא של נתנזון ולא של חגי סגל. תודה לאל (ולבן גוריון וגם לבגין)- אנחנו לא הרש”פ. ולא לבנון. כאן אין מליציות חמושות שמתערבות בתחום הביטחון (רק בביטחון הפנים, אבל זה כבר לפוסט אחר).
לטרוריסטים (סוף סוף המילה בהקשרה הנכון והלא תג-מחירי-אדיוטי) לא צריכה להיות שום הנחה רק כי “הם מהמחנה שלנו” או כי “הלב שלהם במקום הנכון”.
תג מחיר הוא לא טרור. סתם ונדליזם דוחה. התקשורת סמולנית ודוחה אף היא. יש פה מלחמה צודקת שלנו מול כאלו שמנסים להשמיד אותנו- ועדיין, כל זה לא מצדיק העסקת טרוריסט לשעבר ע”י שר בממשלה. זה ככה פשוט.
“סתם” עבריינות מגונה יותר בעיני מעבריינות אידיאולוגית למטרת הגנה על יהודים אחרים ממחבלים. חשבתי שזה ברור ממה שכתבתי.
בנוסף, למרות כישורי הכתיבה שלי נראה כי לא הצלחתי להבהיר לכל הקוראים שנושא הדיון איננו “האם מעשי המחתרת היהודית בשנות השמונים מוצדקים או ראויים לגמאי”, כי על זה אין לי ויכוח עם טל, אלא “האם יש למנוע משרה ציבורית ממי שהורשעו בפרשת המחתרת היהודית למרות שריצו את עונשם על פי חוק”.
או במילים אחרות: האם יצחק שמיר היה ראוי לתפקידו למרות רצח הרוזן ברנדוט וכו’.
אני לא חושב שיש להשוות את מעשי המחתרות טרום קום המדינה, למעשי המחתרת היהודית…
למה בעצם?
כי ה”לב” של החבר’ה האידאולוגים במקום הנכון?
ואם אני אספר לך שהעבריין הזה עשה את זה מחוסר ברירה כי זה התפקיד היחידי שהוא מצא ויש לו 5 ילדים (או כל בבל”ת אחר), אז אפשר כבר למחוק את קטיעת הרגליים?
בחברה מתוקנת, מעשים רעים לא תלויים בלאום של מי שביצע אותם. טרור נגד יהודים זה איכס, אבל טרור נגד ערבים זה לא נורא + קריצה (אבל הלב שלהם היה במקום הנכון! הם רצו “להגן על יהודים ממחבלים”!).
לכל אחד יש “סיבות טובות” למעשים הרעים שהוא עושה. אף אחד (כולל המחבלים השהידים ואפילו להיטלר (כן, כן, גודווין וזה:-P)) לא תופס את המעשים הרעים שלו כרעים- אחרת (אא”כ הוא סוציופת) הוא לא היה עושה אותם.
תנוח דעתך- כישורי הכתיבה שלך לא החלידו. זה לא שלא הבנתי את נושא הדיון. אלא שלדעתי (וכנראה גם לדעת אחרים) התשובה לשאלה : “האם יש למנוע משרה ציבורית ממי שהורשעו בפרשת המחתרת היהודית למרות שריצו את עונשם על פי חוק”? היא כן.
אגב- אם מחר, עפ”י חוק, יחנון נשיאנו ה”דגול” את ברגותי אחרי קיצור משמעותי בעונש של הנבלה, וההוא יחזור ליו”ש ויקבל תפקיד ממלכתי אצל האויבים שלנו שם (או בכל ממשלה עוינת אחרת) – גם אז זה יהיה בסדר? כי הוא ריצה את עונשו עפ”י חוק?
אם יש משהו טוב בסכסוך הישראלי-פלשתיני ובמאבק שמאל-ימין בארץ, זה האירוניה שהוא מספק.
גזען כמו אבישי עברי, המוביל דעת קהל קיצונית של שנאת הזר בכלל ושנאת הערבים בפרט, חברו של טל גלעד שעיונים בכתביו מהשנה האחרונה מציגים את מאיר כהנא כשמאלני שוחר שלום, שמבהיר בכל אות ואות כי הוא מפעיל שיקולים מוסריים שונים כלפי ערבי שפגע ביהודי לעומת יהודי שפגע ערבי – הוא ולא אחר מספר לנו שהגזענות בארץ היא תופעת שוליים.
תוך כדי כך הוא כמובן מתעלם מהפגיעה הממוסדת היומיומית בפלשתינים, אותו קוץ בתחת שבקושי ראוי להיחשב אדם.
אבישי למשל לעולם לא יצליח להבין מדוע יש אנשים בעולם שחושבים שבגין, שמיר ושאר הטרוריסטים שרצחו מאות ערבים הם פושעים ולא כמו שחינכו אותו גיבורים שראויים שיקראו רחובות על שמם ויבחרו בם לראשי ממשלה. הוא לעולם לא יבין שכל הפשעים הגדולים התחילו בפשעי שנאה קטנים ובהסתה שגם הוא אחראי לה.
בקיצור, הבנאדם צריך שמישהו ילמד אותו להתבונן במראה.
הגזענות בארץ היא בהחלט לא תופעת שוליים. מחנה השמאל הישראלי סובל ברובו הגדול מגזענות רבה כלפי ערבים. גזענות השמאל כלפי הערבים באה לידי ביטוי באותה התעלמות מעשרות מקרים ביום של יידוי אבנים לעבר יהודים (בהיקף גדול לאין שיעור מתופעות ה”תג מחיר”, הלא-אלימות ברובן), ובראיית כל תופעה של אלימות כסוג של אסון טבע, ולא במעשה של בני אדם שקיבלו החלטה לנקוט באלימות.
אותה גזענות באה לידי ביטוי בהבנה שאם מוסלמים נעלבו מציור, טבעי לגמרי שיגיבו באלימות (בעוד שמאחרים יצפו לאיזשהו שיקול דעת).
אני לא טוען שאין גזענות בימין, אבל בניגוד לשמאל – לא מדובר בתופעה גורפת, אלא במקרים מבודדים ומצערים. בימין הנטייה היא לקבל את הערבים כאנשים בדיוק כמונו, ולא כתופעת טבע בלתי נשלטת.
בגין, שמיר ושאר האנשים שתרמו להקמת המדינה בה אתה חי בביטחון ורווחה יחסיים, הם אכן לא טרוריסטים, בטח לא עפ”י הסטנדרטים המקובלים בימינו: בגין ושמיר נמנעו במפורש מפגיעה באזרחים בריטיים, למרות שחיו כאן אלפים מהם, שהיוו מטרה קלה בהרבה ממטרות השלטון והצבא.
הפגיעה ללא אבחנה באזרחים ערביים, הייתה במסגרת של שתי מלחמות אזרחים (המרד הערבי והחלק הראשון של מלחמת העצמאות), שבה שתי אוכלוסיות לחמו זו בזו.
אתה צריך להגיד מאושר שאנחנו ניצחנו. לו הם ניצחו, לא היית יכול למצוא עצמך כ”כותב אורח” בבלוג של עיתונאית פלסטינית פמיניסטית נחושה, המתלונן על עוולות המשטר הפלסטיני, ביחס למיעוט היהודי…