אז ראש הממשלה בנימין נתניהו לא חובב סלפי’ס? ובכלל לא אוהב להצטלם כל היום? באזפיד הביאו פיצ’ר נחמד. אני משתוקקת להכניס פה לפלוג את האנימציה החמודה הזו שהם עושים עם תמונות ופיצ’רים. איך עושים גם?
יש לי עניין אישי ברשימת האורחים בליל הסדר של רון דרמר בוושינגטון. למה? ככה. הסברים (אולי) בהמשך. מחכה שדרמר יתן תשובה לברק רביד מן הארץ ומקווה שרביד (וגם אני בתור מתעניינת תמימה) לא נצטרך לחכות את כל התקופות הנחוצות על פי חוק חופש המידע.
הידעתם שהשר נפתלי בנט, חובש הכיפה, זנח את האמונה באל אחד והתחיל לטפח סגידה בחפצים?
את כל כך מנותקת מהתרבות היהודית שאת לא יודעת שבשבת שלאחר פסח יש מנהג אופים חלות בצורה של מפתח ואת חושבת שזו סתם בדיחה של פוליטיקאי ? עד כדי כך ? חצי מהפיד שלי בפייבסוק היה חלות בצורה של מפתח באותו זמן אבל אנו כנראה לא חיים באותה מדינה.
אתה כל כך מנותק מן התרבות הישראלית עד שאתה לא מסוגל אפילו להגיב בכבוד לאנשים חילוניים שאינם מאמינים בכל מצווה ? הבושה היא אצלך שאתה בא לכאן להגיב. אני נותנת פה במה נכבדה לכל מגון דתי או חילוני אבל אתה רק בעניין של להכפיש אותי. ועוד מגיב קבוע. מה כל כך מעניין לך פה אם באמת זה רק לזלזל?
סליחה לא הייתה כוונה לפגוע. זו רק התדהמה. ואין קשר לדתיים, אני לא דתי – זה מנהג יהודי נפוץ, לא מנהג של דתיים. משהו די בסיסי.
אנחנו ה״ימניים״ כל הזמן מדברים על זה שהתקשורת מנותקת מכל הוויה יהודית ואת פשוט נתת לי דוגמה חיה ומובהקת. אולי הגיע הזמן לחשבון נפש מינימלי בין החבר״ה שמה בברנז׳ה ? אי אפשר לחיות כאן פיזית ועם הלב במערב עד כדי כך שאתם לא מכירים את התרבות של עמכם.
ואני מגיב כאן – בין השאר, זה לא המקום היחיד – כי את דווקא הגונה, ליברלית ופתוחה יחסית לעיתונאית שמאלנית. עוד פעם לא התכוונתי לפגוע בכלל. אגב אם היה אפשר לערוך לאחר ששולחים הייתי מעדן את מה שכתבתי בדיעבד אבל לא יכולתי.
יונתן אולי הגיע הזמן לחשבון נפש אצלך למה אתה משוכנע שמצבור הידע שנראה בעינך חשוב ורלבנטי הוא גם מצבור הידע של אנשים אחרים. אני מתארת לעצמי שאתה מבין שאני אדם לא טיפש. אז מדוע הדברים שנראים לך רלבנטים כידע משפיעים לך על השיקול של “דוגמה מובהקת” לדבר מה (לא ברור דוגמה למה). האם כל הדברים שאנשים חילוניים יודעים ולומדים הם פסולים ונחותים בעיניך לעומת אוצר הידע המסורתי, מנהגי, דתי, ווטאבר?
אני באמת לא מצליחה להבין מאיפה ההתנשאות הזאת.
אני, אגב, מאוד גאה ברקע המשפחתי החילוני שלי. ולא מצפה מאף דתי לבוא וללמוד ולהעריך את אוצר הידע החילוני. אז למה הכפייתיות ההפוכה?
ועוד דבר – מה הקשר לברנז’ה? אולי אסביר פה, את מה שלא הסברתי מספיק – אני לא צמחתי בברנז’ה הטבעית שאתה משרטט לך בדמיון. אני לא הייתי בגלי צה”ל או במחנה או דובר צה”ל. התחלתי בעיתונות בגיל 30, לבד, בארה”ב, בלי כל מערכת מסודרת שהכירה אותי או ליוותה אותי. בשובי לארץ פוטרתי ממעריב (לפני 4 שנים), הברנז’ה המדוימנת שלך מעולם לא חיבקה אותי ואף אחד לא עזר לי למצוא עבודה או להשתלב בחזרה (בין השאר, אתה יכול לדמיין לך, כי לא היו לי את הקשרים הנכונים בברנז’ה).
יותר מזה, לא הכרתי כלל את רוב האנשים אל מולם עבדתי כי לא הייתי בארץ שנים רבות. לא פגשתי את עורכי הראשיים מעולם והפעם הראשונה שישבתי בישיבת המערכת (שבה כל הדמונים השמאלניים עוכרי ישראל מתערבבים בדמיונך העשיר) היתה בגיל 40. צא כבר מן הקופסות המוגבלות שאתה חי בהם.
היה כזה מורכב לבדוק בגוגל לפני שמעבירים דחקות?
מי צריך גוגל? הוא כתב את הדברים בסטטוס שלו שהבאתי קישור אליו. מה צריך לעשות דוקטורט על מנהגי החג לפני ששמים בטור קליל צילומים של חלות יפות.
ואיפה הרצתי דחקה? היכן אתה רואה משהו חוץ מהתפעלות שלי מן החלות? ואיפה אתה רואה שאני בכלל מריצה דחקות על אנשים פרטיים (אני חושבת שעל פוליטיקאים לגיטימי להריץ, לא שעשיתי זאת במקרה הזה). זה שאתה ואחרים פה כמגיבים מרשים לעצמכם לדבר אלי בצורה מתנשאת ומזלזלת לא אומר שזו הדרך שלי.
אני מודה שאני כן אוהב להתנשא על שמאלנים כדי שהם יטעמו מה דייסה של עצמם. אבל זו לא הייתה הכוונה כאן. כמו שהסברתי כבר קודם אני לא דתי ועוד פחות חרדי. מדובר במנהג יהודי שנראה לי ידוע ונפוץ, אין לזה שום קשר לחרדים. עצם העובדה שכל פעם שמדברים על מסורת או תרבות יהודית את קושרת את זה לחרדים אומרת את דרשני. אז אולי הסיפור של המפתח אינו הדוגמה הכי טובה כי מסתבר שלא כולם מכירים, אבל את מבלבלת בין חילוניות לניתוק מכל דבר יהודי ומנכסת את היהדות דווקא לחרדים – זה מאוד מדאיג כי את אישה חכמה – אין ספק – ומשפיעה.
מדובר במנהג די ידוע ולא במצווה.
ואת לא היית מגיבה בצורה דומה אם אדם היה אומר שהוא לא יודע מי הוא יונתן גפן.
ואם מישהו היה מגרד את הראש למשמע החג הדימיוני 1 במאי
דומה הדבר (בשביל קוראים רבים) לכך שתכתבי:
“הח”כ אדלשטיין הקים אוהל מוזר בחצר האחורית שלו, איזה מבנים אתם הייתם בונים בחצר שלכם?”
לא, זה לא אותו הדבר. בניית סוכה אינה דומה לאי-הכרת המנהג של אפיית חלה בצורת מפתח.
המשך לגיל- התגובה שלי הלכה דווקא לתגובה קודמת שלך (דילוגים בין מכשירים), אבל עכשיו אני מוסיפה : בחיים שלי לא הייתי יורדת על אדם חרדי שלא יודע אנגלית כי לא למד בבית ספר. והאמן לי כמות האנשים החרדים שניסיתי להכניס אותם לאיזה תכנית או איזה פרויקט ולא יכלו להשתלב בשל קשיי השפה. אני אי פעם צחקתי על חרדים שלא יודעים אנגלית? הערתי משהו למישהו?
לפני הכל, אני חייב להודות שגם אני לא ידעתי שיש מנהג של אפיית חלות בצורת מפתח. הבורות בעניין זו לא סיבה לגאווה, אבל אני חושב שדווקא העניין הספציעפי הזה לא מעיד על ניתוק.
לעניין הברנז’ה וחיבוקיה: אין ספק שאת קשרייך יצרת בעצמך – אבל כיום אין דרך לזהות (גם בעזרת זכוכית מגדלת) את ההבדל בין העמדות של לעמדות שמייצגת 99 אחוז מהתקשורת בישראל. את מקדמת באופן קבוע את אותם רעיונות, ומשתתפת באותם כנסים (שאליהם מזמינים את המקורבים – לא מזמן היית באחד כזה באירופה, נדמה לי…), כך שבהחלט השתלבת…;-)
אין לי מושג מה המידע שאתם שואפים לפרסם לגבי אורחיו של דרמר (אם אני צריך להמר, זה בטח משהו בסגנון של נוכחות של בכירים רפובליקנים, מה שיעיד, לשיטתכם – שוב – על כמה הוא מסוכן ליחסינו עם ממשל אובמה, פוגע בתהליך השלום, ומסייע להשנאתנו על הממשל הידידותי-לה פליא של אובמה…), אבל אני משער שמעבר לרכילות מעניינת יותר או פחות – אין לה שום משמעות למדינת ישראל (בדומה לכל מה שנוגע לקיומו של המשרד הממשלתי המיותר ביותר, הלא הוא משרד החוץ).
כמישהי שגדלה בבני ברק בתוככי החברה החרדית ולמדה במערכת החינוך של בית יעקב, כולל סמינר למורות, אני מודיעה כאן שמעולם לא שמעתי על מנהג אפיית חלה בצורת מפתח לאחר הפסח. מעולם גם לא ראיתי מוצר כזה בחנויות המכולת בבני ברק. להציג זאת כאילו מדובר בידע “בסיסי” זו פשוט הונאה. בשנים האחרונות, עם הנטיה הגוברת לנטיה אחרי מיסטיקה וקבלה, מטפחים כל מיני “מנהגים” ומייחסים אותם לשרשרת מסורתית ארוכה. זה מה שנקרא “מסורת ממוצאת”.
אני כותבת מוושינגטון די סי (יפהפיה עכשיו עם פריחות האביב) וכל מכרי כאן מבית הכנסת גם הם לא שמעו על המנהג הזה.
תודה רבה לך. אמנם איננו מכירות אבל גם אני גרתי שם הרבה שנים וגם שם, על אף שהילדים שלי הלכו לבית כנסת אורתודוכסי בתור גן הילדים שלהם – מעולם מעולם לא נתקלתי באפייה מן הסוג הזה. גם לא בישראל (אבל פה אני לגמרי בחוגים חילוניים). בקיצור, זו היתה המחשה מוחלטת של הסגנון של המגיבים בבלוג הזה לזלזל בי ובכל דבר שאני עושה ואעשה. לעיתים אני כלל נמנעת מלענות להם, אבל היום זה התבהר לי בצורה מוחשית שחלקם ממש אינפנטילים.
גם אני שבאה מבית מסורתי וסבא שלי היה יהודי חרדי במזרח אירופה לא מכירה מנהג חרדי שכזה. נראה שזה מסוג האמונות חסרות ההגיון: למה דוקא אחרי פסח? הזילזול של אנשי ה”ימין” בכל מה שנראה להם [לכם] כאילו הבורות היא נחלת השמאל היא פשוט מצחיקה, שכן מה הטעם במנהג שכזה? הבורות במקרה היא דווקא של מי שנוהג בדרך מסוימת ולא יודע למה.
המכתב של ההזמנה לחתונה מאוד רגש אותי .תודה.
לגבי פרס את צודקת .
באשר לשמעון פרס: רוב האנשים אפילו לא מרגישים איך צוות התגובות והיחצ’ של בית הנשיא משתמש בהם ועושה פלסטר בריגשותיהם.
אכן. מסכימה איתך איריס, והתנסחתי בזהירות מפאת כבודו של האיש. אבל הצהרת האהבה הזו לאישה מתה שהתגרשה ממנו בשנות השיא שלו אומרת הכל על בעיות האהבה שהיו שם.
שמעון וסוניה היו פרודים בשנותיה האחרונות אבל אני לא חושבת שהם התגרשו.
יתכן שאני טועה. היא החליפה חזרה את השם שלה מפרס לסוניה גל (גלמן) שזה כמו גירושין גם אם לא עוברים ברבנות.
גם אם חיים בנפרד ואפילו אם מחליפים שם משפחה, יש הבדל יותר מפרוצדורלי בין גרושים לפרודים.
The Origins of the Non-Jewish Custom Of ‘Shlissel Challah’ (Key Bread
“?The Loaf of Idolatry”
הנה מאמר מלומד על חלת מפתח, סגולה שאימצו חסידים ושמקורה כככל הנראה בחג הפסחא הנוצרי.
http://www.mesora.org/Shlissel.html
בימים שבהם מנשקים ידיים או זקנים של רבנים, מאמינים בקמיעות, מבקשים ברכות מרנטגנים למיניהם, ומתפללים לזיווג בעמוקה, סגולה כזו הופכת לעיקר מעיקרי היהדות.
הנה מאמר מלומד על חלת מפתח, סגולה עממית שאימצו חסידים מסביבתם ושמקורה כככל הנראה בחג הפסחא הנוצרי.
http://www.mesora.org/Shlissel.html
על הקשר בין מפתחות לפסחא (לא בהקשר של חלות) אפשר ללמוד מן החיבור הבא, עמ’ 111:
http://books.google.com/books?id=HU0wAQAAMAAJ&pg=PA111&dq=easter+customs+poland+keys&hl=en&sa=X&ei=MP1jU4ekKtWlyATVs4CICA&ved=0CFYQ6AEwAw#v=onepage&q=easter%20customs%20poland%20keys&f=false