טור שכתבתי למעריב
״נפקחו עינינו לראות, כי תעינו עד כה בעולם של דמיון והזיה״ כתב אחד העם במסה המפורסמת ׳פצעי אוהב׳ (1890). חובבו ציון!” הוא הטיף במאמריו מתוך תקווה שהתחייה הלאומית בישראל תגיע אחרי הכשרת הלבבות ומוכנות של יהודי הגולה להתיישב כאן, כשהיהדות משמשת אותם כתרבות, מסורת וכנקודת מוצא, אך לא כנשואת כפייה.
״כמקרה הזה קרה גם אותנו באותה שעה של סכנת מוות ויאוש. כי כשחזרנו על כל הצדדים ומצאנו רק תהום רבה מסביב, כשראינו הארץ רועדת תחת רגלינו ואין לנו מעמד, התגבר בנו פתאום חפץ הקיום בכל עוזו, כחוק לכל חי במצב כזה, וברגע אחד למדנו לדעת את עצמנו; נפקחו עינינו לראות, כי תעינו עד כה בעולם של דמיון והזיה, כי דעותינו לא היו דעות, הרגשותינו לא הרגשות, כי רדפנו אחר מטרות שאינן מתאימות כלל לתכונות נפשנו האמתיות, למהלך-חיינו הטבעי, וכל מעשׂינו והשתדלויותינו לא היו אלא אחיזת עינים ומעשׂי קופים בלבד…״ (פצעי אוהב, אחד העם)
ההזיה אחזה פה לאחרונה. חלקים אחדים מאזרחי ישראל התבוננו משתאים על אחרים ושפשפו עיניים. האם כולם גדלו פה ביחד, תחת אותה השמש, באותו המרחב, במערכת חינוך דומה. לרגעים ממושכים, אשר התארכו עד כדי שנתפסו כהזיה, אפשר היה פה שתי מדינות (אולי יותר) לעם אחד. קבוצות קבוצות נבדלות, אשר השונה בהן רב על המשותף. במשותף: 67 שנים ביחד. במבדיל: כל השאר. מחולקים לקנטונים אולי לחמולות, כל קבוצה עם תפיסת מציאות אחרת, סותרת, מפגיעה.
כשנפקחו העיניים, שורטט קיום מפוצל. על ההרים והגבעות, תושבים ששואפים לחיים על פי ההלכה, עם בתי דין ליהודה ושומרון, וסט נורמות ערכיות המקובלים על המקובלים. במישור החוף ובשפלה, תושבים החיים תחת ממשל אחר, מודרני שאינו שואב את כוחו מדין תורה ובו בתי משפט וחקיקה מתריסה.
אנשי ממלכת ההר וממלכת החוף. ממלכת יהודה וממלכת אביב. קנטון שומרון וקנטון דן. אולי בעתיד, לא מרגיזים אלה את אלה ולומדים להסתדר ביקומים המקבילים. כלי תקשורת נפרדים, דקויות שונות בדברי חקיקה, מערכת מיסוי וביוב נפרדות.
מה רע? הזיות, כבר נכתב. והרי ההזיה מתרחשת דווקא במצב של ערות והיא נגרמת בגלל ״פעילות עצבית מוגברת ובלתי מבוקרת״ (כך כתוב במילון המילים) ״ובסיום ההזיה נותר באדם רושם חזק בשל אי-רגילותה של התופעה״. מקורה של ההזיה הוא בעליה משמעותית בחום הגוף או בעת מועקה נפשית חמורה.
ובכן, מי ששהה בישראל בשבוע הראשון של חודש אוגוסט 2015 הרגיש את החום, את המועקה. אם נאמני הר הבית והמקדש סחפו אחריהם בשנים האחרונות המוני מאמינים המשוכנעים שניתן לשנות ולחדש את הסדרי התפילה על ההר, מדוע לא הוזי שתי מדינות לעם אחד, יוכלו להתחיל להאמין ולממש את הפירוק לארץ ישראל הבלתי שלמה?
איזה יופי היה כאן פעם לפני הנאכבה והכיבוש.
כך שרנו אז, ב1944 למניינם, בעצרות השלום שלנו:
יוֹם הַדִּין גָּדוֹל…
סֵרַסְנוּךָ, סֵרַסְנוּךָ, יַא מוּחַמֶּד!
אָה…
יוֹם הַדִּין גָּדוֹל…
בְּלִי נַרְקוֹזָה, בְּלִי נַרְקוֹזָה, יַא מוּחַמֶּד!
אָה…
יוֹם הַדִּין גָּדוֹל…
הַבֵּיצִים בִּסְפִּירִיטִיגְנוֹזָה, יַא מוּחַמֶּד!
אָה…
ושוב המציאות המבאסת באה לקלקל למי שמתיימרים לדבר בשם “תושבי קנטון דן”. למרבה הצער, גם רוב תושבי חולון בת ים, פ”ת, ראשל”צ, בני ברק, רחובות וכיו”ב, הוכיחו בבחירות האחרונות, שהם לא באותו ראש של הציבור המדומיין שקיים בעיני רוחם של רוב העיתונאים בארץ.
הציבור המדומיין הזה, שבשבוע האחרון עשה ניסיון מפואר, אם כי כושל, להחזיר אותנו לימים המכוערים שבהם הואשם רוב הציבור ברצח רבין ז”ל, הוא מיעוט שרק הולך וקטן (והפטנטים המשעממים של נציגיו בתקשורת ובעמותות, רק מרחיקים ממנו את הציבור הלא-מדומיין).
לא יכולה להיות כאן חלוקה לשתי מדינות יהודיות, מכיוון ש”קנטון השומרון”, כפי שכינית אותו, כולל יותר משני שליש מהציבור היהודי, ומשתרע כמעט על כל השטח המיושב בארץ, מאילת ועד מטולה, בעוד ש”קנטון דן”, כולל בסה”כ מיעוט גדול בתוך גוש דן, ועוד כמה מאחזים בחיפה. לא סתם השמאל כ”כ מוטרד מחרם קלפיות ערבי – בלעדיהם, אין פה אפילו מראית עין של מחנה גדול.
דילגת על מעוזי קנטון דן סביון, קיסריה, כפר שמריהו וצהלה. אין כמו תזרים מזומנים כדי לעודד שלום, סולידריות מעמדית ואחוות עמים.
טל, היהודים בארץ ישראל היו מפוצלים עוד הרבה לפני קום המדינה. אנחנו בין המדינות היחידות בעולם כמדומני שהמדינה מממנת 4 מערכות חינוך ממלכתיות שונות (חילוני, ציוני-דתי, חרדי וערבי) כל אחת מהן מחנכת לסט ערכים שונה לגמרי.
ההזייה היא שמישהו חשב שהארץ הזו לא מפוצלת ומפולגת….
מ
אני מסכים שיש שני עמים יהודים שחיים כאן: העם היהודי ששונא את עצמו, מאשים את עצמו בכל פשעי העולם, עסוק ההלקאה עצמית מתמדת, שונא כל יהודי שמעז להיות קצת גאה במדינתו ובמורשתו, והעם היהודי השפוי – כן לשם שינוי החלטתי שעל הימין לקחת בעלות מחדש על המילה.
ראינו את זה בפסטיבל הטירוף בהובלת רובי ריבלין בימים האחרונים. אבל רובי בא מהמחנה השפוי במקור וקיבל מאוד חזק על הראש ובצדק ובהלם מוחלט עכשיו.
עכשיו, כדי לחזור לפרופורציות, מה שקרה לפני שבוע זה שפושע ששוחרר מוקדם וללא מעקב משטרתי חזר על הפשע שלט ובפעם לצערנו באופן יותר מוצלח. יש כאן מחדל ברור של מערכת המשפט והמשטרה.
וקרה פיגוע בכפר דומא שלאיש אין משוג מי ביצע אותו, הסיבה היחידה לחשוב שאולי מדובר ביהודים קיצוניים היא שמצאו כיתובים בעברית אבל כבר קרה בעבר שערבים כתבו דברים כאלה כדי להפנות את האשמה של מעשיהם על ישראל. יש כל מיני דברים מוזרים במקרה הזה, מהכיתובים עצמם שאינם היגיונים, דרך העובדה שהבתים נמצאים באמצע כפר ענקי ורק יהודי בעל נטיות התאבדותיות היה בוחר דווקא מיקום כזה, עד העובדה שהם נשארו המון זמן וברחו ברגל. זה מסריח. ועם כל זה, יכול להיות שאכן מדובר ביהודים קיצוניים. אני לא יודע, ריבלין לא ידוע, אף אחד מאיתנו אינו יודע. אז למה על הטירוף הזה של האשמת המתנחלים, הדתיים, הימין ? כי השמאל אוהב לרקוד על הדם, כל דם, א משנה. והם לא ייתנו לשום הזדמנות לחמוק מהם.
לא רק שמרבית הציבור בארץ הוא לא בדיוק המקשה המזוייפת והמדומיינת של “קנטון דן” גם הנגדה מול אנשי ההר היא מופרכת. נוער הגבעות, תומכי האלימות הנאטים זה מיעוט של כמה מאות אנשים, במקרה הטוב. נו, טוב – בין דמיון והזיה.
דרך אגב, גם החלוקה לקנטון “דן” אינה מדויקת במיוחד. גם במעוזי השמאל, כ- 30% בכל זאת הצביעו למפלגות הימין. המקומות היחידים ההומוגניים כמעט לחלוטין הם ישובים ערביים, חרדיים, קיבוצים והתנחלויות.