במסעו של ח״כ מיקי זהר לנתק את התל-אביבים מן השבת ואת החילונים הישראליים משאר המדינה, הוא אמר מה שרבים בתל-אביב ופרבריה מרגישים: ״תל אביב מתנהלת כמו מדינה בפני עצמה, אנשים לא מבינים את זה, היא לא חלק ממדינת ישראל – היא משהו נפרד לגמרי. זאת עיר שנוגדת את כל מה שקשור לרעיון היהודי במדינה״.
אכן ההצהרות של זהר איש הפריפריה (קרית-גת) לא נפלו כרעם ביום בהיר על התל-איביבים. מבחינתם, נגע בנקודה נכונה. אמנם מי שמשמיע לרוב את טיעוני הנתק, הם המנותקים המבקשים להתנתק עוד קצת, בעוד בימין נהוג לדבר בלהט על אחדות, אך הפעם, זהר הצטרף לטרנד התל-אביבי. זה קרה לו בגלל השבת, אבל יש רקע עמוק יותר, לא רק נושאי דת ומדינה, המוביל לתחושות ניכור בין קבוצות אוכלוסיה מגוונות בישראל.
הנושא הזה, של ניתוק ובידול חלקי העם דווקא העסיק בעלי טורים, ואפילו הגיע עד לבלוג כאן, ולכן ליקטתי מקבץ מאמרים:
הראשון במאמרים, טור דעה שלי מלפני כמה חודשים (מעריב). הטור היה דמיוני, ומיד אחרי ציטוטי אחד העם כתבתי: ״לרגעים ממושכים, אשר התארכו עד כדי שנתפסו כהזיה, אפשר היה פה שתי מדינות (אולי יותר) לעם אחד. קבוצות קבוצות נבדלות, אשר השונה בהן רב על המשותף. במשותף: 67 שנים ביחד. במבדיל: כל השאר. מחולקים לקנטונים אולי לחמולות, כל קבוצה עם תפיסת מציאות אחרת, סותרת, מפגיעה.״
עוד באוגוסט (אותו תאריך, באופן מקרי), פרסם אמנון אברמוביץ את הדברים הבאים: ״ישנו ציבור גדול שאצלו ארץ ישראל קודמת לעם ישראל. מבחינתו, הארץ חשובה מן המדינה. שמגיעים לדיבור על חלוקה, פשרה, פינוי, אפילו על הורדת שני קרוואנים… הם לא רואים ממטר את המדינה, חוקיה ומוסדותיה. הם רואים רק אדמה בעיניים״
קרלו שטרנגר, במאמר שזכה לשיתופים רבים לפני כשבוע, פרש אף הוא את חזון האוטונומיה החילונית: ״הליברלים הישראלים הם הציבור המקופח ביותר במדינה. אנחנו נושאים בנטל על כל סוגיו ולא מקבלים שום הטבות. על כן עלינו לתבוע להנהיג בריכוזי האוכלוסייה של הליברלים החילונים — למשל בתל אביב, ברמת השרון, בהרצליה ובחיפה — אותה אוטונומיה שממנה נהנים הציבור הדתי, הציבור החרדי וערביי ישראל. יש לאפשר לערים ולאזורים אלה להכריע בעצמם בסוגיות כמו אם להתיר תחבורה ציבורית בשבת או לאפשר מכירת אוכל לא כשר, בדיוק כפי שהחרדים מחליטים בעצמם בסוגיות אלה. יש לאפשר לנו להתחתן עם מי שנחפוץ ובכל דרך שנחפוץ, ללא כפייה של רבנות שאיננו מכירים בסמכותה.״
הקולות האחרים המתעוררים לאחרונה נוגעים רק לנושאי חינוך. אך כאמור, עושה רושם שאתגרי החינוך המבודל הם רק חלק אחד מנושאים שמטרידים אזרחים ישראל באיזורים שונים.
עוד בהארץ, פורסם לפני כשנה מאמר ארוך ובו תכנית מחשבתית לפיצול ישראל לקנטונים. הפיצול יאפשר לכל איזור (כרמל, אביב, יהודה, ניצן, שמעון ועוד), להתמודד באמצעות נציגיו ברשות המחוקקת בבעיות ספצפיות לאותו האיזור. מי שירצה תחבורה ציבורית בשבת או אלה שיפעלו לחיבור כפרים בלתי מוכרים לתשתיות. המאמר המלא מעניין מאוד. מומלץ לקרוא.
זו לא הפעם הראשונה שאזרחים מעלים את האפשרות של תכנית קנטונים. לפני יותר מעשור הציעו (אז) ח״כ גלעד ארדן וראשי מועצת יש״ע תכנית לחלוקת האיזור לקנטונים. עזה ויו״ש, כל אחת בקנטון משלה לצד קנטונים בצד הישראלי, ולכולם – זכות הצבעה. התכנית הועלתה כתגובה להודעה הראשונית (אז) של אריאל שרון על כוונתו לקדם את ההתנתקות מעזה.
מן הכיוון האחר, מעניין לקרוא את המאמר ׳הייתי נער גבעות׳ שפורסם בשבת האחרונה במקור ראשון. גם שם, אוירת הבדלנות ו/או העדר השייכות למדינה, מחזק את התחושה שרב השונה על הדומה.
״המודל החרדי של התנתקות חסרת פשרות ויצירת אוטונומיה אטומה בתוך ההפקרות הישראלית, התאים לנו ככפפה ליד. בלי מחשב, טלוויזיה או רדיו; בלי חברת נערות, למעט נישואין בגיל מוקדם. נכון, בניגוד לחרדים לא היו לנו רבנים שלאורם הלכנו, אבל תשובות לשאלות הלכתיות פשוטות סיפקו לנו פוסקי הלכה חרדים או מקומיים. הציבור החרדי בוודאי לא ישמח לשמוע את זה, אבל האבטיפוס שיצר היה המודל שלנו. למעשה, היינו חרדים קרביים. מכאן גם נגזר היחס למדינת ישראל. אם המגזר רקוב ורבניו לא רלוונטיים, על אחת כמה וכמה מדינת ישראל. כבחור צעיר נעתי בין אמונה כלשהי במדינה כפשרה בדיעבד, לבין משטמה מוחלטת בשלבים מאוחרים יותר.״
גם פה, עיסוק ומחשבה על פרידה ואי השתייכות לציבוריות היהודית.
העיסוק בטרנד הנ״ל עשוי להיתפס כשולי, אך למען האמת, השוליים מתרחבים.
אחרי הכל, ההיסטוריה לפעמים חוזרת על עצמה.
השבוע בהארץ היה מאמר מהכתב הצבאי שהיה ישראלי ואחראי. כמו בימי זאב שיף. כתבתי תגובה נזעמת באתר שהנה כאשר תל אביב מצטרפת למעגל סופסוף נשמעים דברי תבונה ״מבטאון הארץ״. התגובה שלי היתה האוויר כמה שעות ופתאום היא נמחקה. כנראה שוקן ראה אותה והורה להוריד. וזה לא סוף פסוק אלא גם נחסמתי בעמוד הפייסבוק של הארץ, תגובה חריגה לעיתון שמתיימר להיות נאור ודמוקרטי.
המוזר הוא שבאותו דיון היה גם מגיב חולני ביותר ואותו לא הורידו
http://s18.postimg.org/mhzhrifop/image.png
ששוקן ישלם מחיר ציבורי על הפחדנות שלו אני מעלה את זה כאן.
משווה ומעלה:
אם הברברים מקנטון באר שבע יחליטו לעשות לנו מה שהתורכים עושים לברלין (לשלוח לנו סודנים ואריתראים) נקים לנו משמר גבול שחייליו יגויסו מתוך הערסים של שכונות הדרום. ומאיפה נביא מפקדים? כמובן שמהגרעין התורני ביפו.
תכנית הקנטונים זה כולל גם יהודה ושומרון וזה פתרון לסכסוך.
לגבי מיקי זוהר – הוא סתם אידיוט.
אין פתרון לסכסוך. אין כרגע אף מהלך שיכול לגרום לצד השני להפנים שאנחנו לא ארעיים פה. כל זמן שהם חושבים שאנחנו ארעיים פה, כל מה שניתן להם, הם יקחו – ומייד יבקשו עוד, ותמיד יהיה אצלנו מי שיציע לתת להם, כי “הפעם זה יצליח”.
תכנית הקנטונים היא סוג של ניסיון לייצר פיצוצים קטנים (בכל קנטון, או בין קנטונים שכנים) במקום פיצוץ גדול.
לתוכנית ההפרדה אין סיכוי מסיבה פשוטה: מדינת תל אביב מממנת את מדינת ישראל.
לא רק מממנת, אלא גם מגינה, מייצרת תרבות ומהווה מקור השראה.
בכל בוקר מתעוררים תושבי לא-ת”א, נזכרים שת”א עדיין חלק מישראל, ונושמים לרווחה.
האמת היא שלתכנית ההפרדה אין סיכוי, כי אם יהיו קנטונים, ויהיה קנטון תל אביב-כפר סבא עצמאי, אז ביום שלמחרת יסתבר שקנטון ת”א העצמאי הוא אמנם מאוד מממן, אך אין לו משטרה וצבא, שיעזרו להרגיע את מאה אלף המסתננים העניים שחיים בתוכו, ואת מליון פלוס השכנים הנחמדים שגרים ממש ממזרח לו, במשולש ובמורדות השומרון…
אתה מבין, מדינת ישראל היא נורא ענייה (נניח), אבל יש לה אחלה כוחות ביטחון, ואלה שרוצים להשמיד אותה, בהחלט יהיו מוכנים להסתפק בינתיים במדינת ת”א, אם תצוץ ההזדמנות. אתה יכול לברר בעניין זה אצל משפחה אצילה מערערה…
לא שמתי לב שכפר סבא, למשל, תורמת יותר חיילים מת”א.
אשמח אם תחלוק נתונים שיש לך בנושא.
מכיוון שלא הובנתי, כ”ס היא חלק ממדינת ת”א…
תרומת חיילים היא דבר חשוב. חשוב גם מה עושים החיילים האלה. זוכר את הנאום של דודו טופז על הצ’חצ’חים שכולם שין גימלים אם הם בכלל מתגייסים? שווה לך לבדוק מה המצב כיום.
בכל מקרה, העניין הוא לא מוחלט בין כה וכה, מכיוון שגם בתוך גוש דן יש המון “ישראלים” (פאשיסטים שכאלה, שמצביעים לא נכון, ולא מבינים שדמוקרטיה לא צריכה להיות מוכרעת ע”י ההמונים הנבערים האלה).
אחוז הגיוס בת״א גבוה מהממוצע הארצי. כך גם הגיוס לקצונה.
בתל אביב אחוז המילואמניקים הגבוה היותר במדינה. ממליץ לך לבדוק נתונים לפני שאתה מדבר.
בוא נניח שאתה צודק לגבי אחוזי גיוס ולגבי יציאה לקצונה, השאלות השאלות: אחוז הגיוס לאיפה? איזה סוג של קצונה?
באשר למשפט בנוגע לאחוז המתגייסים למילואים – פחחחחחחח.
בכל מקרה, איומי הפרישה מהמדינה הם לא הכי מאיימים. כזכור, אם כל השוטרים יעזבו את האוטונומיה התל אביבית הנגשת, מי ידאג שהמסתננים יחזרו לדרום העיר מדי ערב? הם עוד עלולים לגלות שבצפון העיר אפילו יותר נחמד…
לולא ידעתי שאין טעם לחפש כאן עוקצנות ביחס לקולגות בכירות מצמרת הברנז’ה, הייתי מתפעל מאוד מהלגלוג החבוי על אמנון אברמוביץ’.
בימים אלה, בהם אמנון שלנו צריך להתפלל שאיש לא ישאל אותו מה שלום המשפחה האצילה שהוא גילה, למה לדעתו עצרו אותם, וכיצד יש לחקור אותם במקרה הנוכחי (שבו הפצצה מתקתקת ברעש גדול), כל פרסום מובלט של הגיג כזה או אחר שלו (בעיקר כאלה שבהם הוא מביא ציטוטים של אנשים שמתו ולא יכולים להכחיש…), נראה כמו עקיצה מכאיבה. אמנון שלנו הוא אמנם ברווזן עיתונאי וותיק ורב מעללים (שלום עם סוריה בתוך ששה שבועות, מקור אמין מזה שלושה עשורים, גניבת הקרדיט מבני אלון על חשיפת אבישי רביב, וכמובן הנאום המופלא על האתרוג), אבל אני חושב שדי ברור שלא כאן המקום לצפות לאמירה נכוחה לגבי פדיחת-הענק התורנית שלו, במסגרת עוד ניסיון טרחני להשמיץ מתיישבים שלא חשודים בכלום.
תכנית הקנטונים של “הארץ” היא משהו מהסרטים: עוד לפני שהתייחסנו לחצי מליון היהודים שלא נכללים בה, כי הכתובת שלהם לא מוצאת חן בעיני הוגי התכנית, הרי שישנו העניין החביב של האוטונומיה לערבים בנגב ובגליל התחתון (שם התכנית גוזרת על על 80,000 לחיות תחת ריבונות ערבית – תענוג גדול עבור כל מיעוט שהוא בכל מדינה ערבית שהיא…). מעבר לכך יש את העובדה שהתכנית הזו לא מצליחה להסתדר אפילו עם הרצון שלה בהומוגניות אזורית: במחוז “כרמל” נכללים כל הערבים של המשולש וואדי ערה (מן הסתם, כדי להימנע מהודאה בעובדה שישנו קנטון ערבי דה-פקטו ששוכן ממש על גבול הקו הירוק, ובאותה מידה שנותנים לו אוטונומיה תרבותית, אפשר פשוט למסור אותו על תושביו…), מה שהופך אותו ללא-הומוגני, ומאופיין בהרכב אוכלוסייה זהה לחלוטין לזה של כלל מדינת ישראל…
מחוז “יהודה” המומצא (שניתן לכנותו בשם “ירושלים, בני ברק וערי המרכז שבהן לא מצביעים שמאל או שיש בהן יותר מדי מזרחיים…) גם הוא חסר שחר. במחוז הזה גרים רוב החרדים בארץ, אבל דתיים לאומיים גרים בכל רחבי הארץ (גם באותו איזור נעלם שלא מופיע באף אחד מהקנטונים…), וכמובן שגרים במחוז זה גם מאות אלפי חילוניים-לא-מקורבים, שלדעת הוגי התכנית, אפשר להשאירם תחת שלטון של מדינת הלכה, רק בגלל שהם מתעבים את הלחות של ת”א…
מבחינה דמוקרטית, השיטה הזו, כמובן, תביא לייצוג חסר פרופורציות לקבוצות אוכלוסייה מסויימות, בדיוק כפי שקורה בכל שיטה אזורית. אני מבין את הרצון של השמאל לייצר ייצוג יתר למחנה המצומק שלו ולמגזר הערבי, ולהביא לייצוג-חסר לחילונים הימנים ולכיפות הסרוגות, אבל נראה שזה מאמץ גדול מדי ומתחסד מדי לא יותר פשוט שבג”ץ יפסוק שלימנים ודתיים אסור לשבת בכנסת?
באשר למיקי זוהר – הגיע הזמן שיהיה סתיו שפיר גם בימין. אותן שטויות, רק לכיוון ההפוך…