פוסט אורח מאת יעקב לבי, יועץ ופעיל חברתי, מייסד “היוזמה החרדית”, מיוזמי ומובילי מחאת יוקר המחיה
טישיו פליז!
בשבת האחרונה, הסתובב הליצן של בית הכנסת בין המתפללים בהבעת פנים מיוסרת וחילק טישיו. “יהודים רחמנים, הזדהו קצת עם משה גפני ואלי ישי!” הוא אמר. כולם גיחכו, חוץ מאיש זקן ומכובד שלא חייך מההלצה. “כמה חילול שם שמים יש בהתנהלות שלהם” הוא הפטיר ומולל בידיו כמה ניירות טישיו “אנחנו עוד נבכה על זה”.
בכדי להבין את הענין לאשורו, עלינו נבצע שתי הבדלות חיוניות: הראשונה היא בין הנהי והבכי של הפוליטיקאים והעסקונה החרדית לבין כמויות השנאה, ההכפשה וההסתה המנוהלים כנגד הציבור החרדי, בכלי התקשורת וברחוב, יום יום ובמיוחד בתקופה האחרונה. ודוברי ופרשני הציבור החרדי? משחקים יחד עם הפוליטיקאים החרדים במשחקי “החרם לי ואחרים אותך- וותר עלי ואחשוף סודות עלייך” ואינם עושים די להפחתת השנאה וההסתה בלשון המעטה.
ההבחנה החשובה השנייה היא בין הסיבות – המוצדקות ושאינן מוצדקות שבעטיין סקרי דעת הקהל מראים שפוליטיקאים החרדים אינם רצויים כל כך בממשלת ישראל – לבין המשמעויות המסוכנות האפשריות בהתממשות מצב זה בפועל. הלא גפני ויעקב ליצמן (יהדות התורה) ימשיכו להפעיל בולדוזרים למען כלל האזרחים כבעבר, אורי מקלב (יהדות התורה) ואמנון כהן (ש”ס) ימשיכו להצטיין בחקיקה אף מספסלי האופוזיציה, וישראל אייכלר (יהדות התורה) וניסים זאב (ש”ס) ימשיכו ללהג ולברבר כתמיד ללא הפרעה. מה אם כן כל כך מסוכן בכך? בהמשך דברינו.
“הדרת פוליטיקאים חרדים” כל כך נורא?
“אתה החרדי השחור עם הזקן המדובלל שאופה מצות בערב פסח עם דם של ילדים לא תשב בממשלה. זה הכי חמור” (עסקן מפלגתי חרדי, השבוע)
טרם שמעתי הודאה או הכחשה מנפתלי בנט (הבית היהודית) ויאיר לפיד (יש עתיד) שהבעיה שלהם בישיבה משותפת סביב שולחן הממשלה עם אריה דרעי וליצמן היא עובדת החשד שמנהגם לערבב דם בתהליך הכנת המצות לפסח ולכן דברי העסקן עדיין תלויים ועמדים, אך לגבי שאר האמירות ראוי לתהות:
1. האם כאשר הרב שך אסר על דרעי בשנת 92′ ישיבה סביב שולחן ממשלת רבין יחד עם שולמית אלוני וכן התקפותיו הרבות על “ממשלת השמד” של השמאל האם לא נתן בכך היתר וגושפנקא מוסרית על הדרה של מפלגה מסויימת מלשבת עימה בממשלה?
2. מדוע לא נזעקו הפוליטיקאים והעסקנים החרדיים על “הדרת חרדים” ספרדיים ואשכנזיים ממוסדות לימוד חרדיים? האם פעלו למען מאבק בהדרתם של חרדים משוק העבודה? מדוע אם כן קולות המלחמה דווקא כעת שה”הדרה” כטענתם מופנית כלפי המשרות שלהם?
3. האם יש סיכוי שהח”כים החרדיים היו מסכימים על מתווי הגיוס של לפיד, פרופ’ יוג’ין קנדל או כל אחד אחר בשלב הכניסה לקואליציה? האם נראה היה למישהו שלפיד יסכים להשארתו של הסטטוס קוו הקדוש? ברור אם כן, שברגע שהנציגות החרדית הצהירה שאינה מוכנה להתפשר על נושאים מסויימים (וזו לגמרי זכותה להיות עקבית וקשוחה) הרי זו אמירה ברורה שאין לנציגות החרדית אף בסיס להסכמות של לפיד ובנט ובלתי אפשרי לשבת איתם בקואליציה. העובדה שלא קראו להם באופן רשמי לומר להם זאת, אולי זה מאוד לא יפה בנורמות אנינות הטעם של הפוליטיקה הישראלית אבל זה עדיין נסבל בהחלט ולא מצדיק מלחמה.
4. האם בלון “הדרת החרדים” הנפוח אותו ממלאים באוויר חם דווקא הפוליטיקאים והמדיה החרדית אינו חיקוי לניפוח בלון “הדרת הנשים” ע”י המדיה החילונית באדיבות יריקתו הניבזית של חולה-נפש על ילדה בבית שמש והצלחת הסטרטאפ הלפידי בעקבות כך, אותו כה גינו הדוברים החרדיים?
5. כיצד קריאות דוגמת “בואו נחרים מוצרי התנחלויות” ו “בואו נחשוף איפה הכסף” לא מרתיעות אותנו כהדרדרות לשפלות דתית ומוסרית? היכן המוסריות לפגוע בפרנסתו של אדם פרטי שלא פגע בך במאומה? איזה היתר הלכתי יש להחרים יצרן או סחורה שלא למטרות מאבק בהפקעת מחירים וכדו’ המופיעות במפורש בהלכה? האם לא היינו מזדעקים על החרמת מוצרים של חרדי בשל היותו גר בבני ברק? האם בכדי להגן כסאות בקואליציה מותר לנסות ולהסיט את האש נגד ישיבות ההסדר ולסכן את קיומן?
6. במהלך הבחירות מאמצי השכנוע למען הצבעה ליהדות התורה כללו את הסיסמה: “שלא תשתכח תורה מישראל”. כבר אז זה צרם את אוזנו של כל בר דעת: האם יש התניות וכוכביות קטנות בהבטחה האלוהית לעם ישראל שלא תשתכח התורה? האם נבצר מבורא העולם לממש את הבטחתו דווקא דרך שורות האופוזיציה וללא סך מנדטים מסויים או ישיבתה בקואליציה ובממשלה חילונית במהותה ? ואולי, אני תוהה. אולי אתם מאד חוששים שהציבור הרחב שמשום מה האמין לתעמולה המפלגתית, יגלה את מסכת השקר והשחץ שהצגתם- כביכול כל המשכיותה של ההסטוריה היהודית תלויה בכסאכם בממשלה.
והערה קטנה לאידאולוגים החרדיים: האם לא הגיע הזמן לבסס עולם תורה חדש שאינו תלוי קיומית במדינה ובתקציביה? האם הציבור החרדי הענק בארץ ובתפוצות שרגיל בהזרמת אחוזים ניכרים ממשכורתו כמעשר לתורה, צדקה וחסד אינו יכול לממן על כתיפיו גם את החזקת לומדי התורה האמיתיים? האם לאורך כל ההיסטוריה היהודית לא הייתה זו הקהילה החרדית שנשאה בנטל “החזקת התורה ולומדיה” ללא הזדקקות לחסדי השלטון?
ומנגד, הסכנה שבמשחק פוליטי נטול חרדים
הסוד הכי גלוי הוא, שההנהגה החרדית מסכימה ואף יודעת את הדרך בה נוכל לראות אלפי כיפות שחורות מציצות תחת הכומתה הצהלית. רק שמבחינה טקטית אסור הם להציג את זה כעת, בטח שלא כאשר הצד שכנגד יקח את הפשרה המגיעה עד לקו האדום החרדי כבסיס לתחילת המו”מ. כאשר הפוליטיקאים החרדים יוצאים משולחן קבלת ההחלטות, איזה תמריץ יהיה להם לקדם איזשהו פתרון? הם כבר גורשו מהעיר, הם הולכים לחטוף מלקות תקציביות וממש לא תהיה להם סיבה גם לאכול את הדגים המקולקלים של התפשרות בסוגיית גיוס חרדים לצבא.
בשונה מקומץ העסקנים ובעלי האינטרסים, כלל הציבור החרדי ירוויח מישיבה באופוזיציה. עולם כמנהגו ינהג, מי שיחשוק- ילמד תורה ומי שלא מתאים ימצא דרך אחרת לשמור על תורניותו ודתיותו. יבוא תהליך תיקון פנימי מתבקש, חשבון נפש והפקת לקחים הן כלפי בעיות פנים חרדיות והן ביחס למדינה ולשאר אזרחיה. כשלעצמו, משהו רע לא יצא מזה, אני בטוח.
לעומת זאת, הציבור החילוני הולך להרוויח קצת תחושת נקמה מתוקה ושינויים מינוריים ביחסי דת ומדינה. זה הכל. אבל כולנו- חרדים דתיים וחילוניים הולכים להפסיד מההקצנה החרדית המתפתחת ברגעים אלו, מהתובנות הפנים חרדית שאולי יש לשקול שוב את מקומנו במשחק הפוליטי הישראלי, והחמור מכל: מכך שחידוש הדיאלוג עם שיטת ההתבדלות של נטורי קרתא נראית נכונה ומתבקשת.
הפונדמנטליסטים החילוניים והאולטרא חרדיים מחככים כעת ידיים. סיבה טובה שהרוב השפוי שמשני עברי המתרס אמור להיות מודאג.
אני כבר מודאג.
וכמובן בל נשכח גם את הזועבי’ז. אותם ממילא לא סופרים.
פוסט מעולה, תודה.
סותר את עצמו:
מחד כותב שאין סיכוי שהפוליטיקאים החרדים היו מסכימים למתווה גיוס כלשהו, ומאידך כותב שרק עם הפוליטיקאים החרדים אפשר להביא לגיוס חרדים. אז מה הכותב מציע?
בדברי, אני מציין שהסכמה על מתווה גיוס מעשי בלתי אפשרי בשלב הסיכומים בכניסה לקואליציה, אך אם היו יושבים סביב שולחן ומגיעים להסכמות עקרוניות המאפשרות המשך דו שיח בעתיד, הפוליטיקאים החרדים היו עושים הכל בכדי לקדם מתווה כלשהו בטח כאשר הם יודעים שיש להם מה להפסיד. כעת, כשהם מחוץ לתמונה יש סיכוי שיניפו זרת בשביל זה?
לגבי סעיף 5 שלך, אין דבר מוצדק יותר מבחינה מוסרית מאשר חרם כלכלי על רקע אידיאולוגי. כמו שראוי להחרים מפעלים שמתעללים בבעלי חיים חסרי ישע, או מבצעים עליהם ניסויים (גם אם החרם הזה פוגע באנשים פרטיים שלא מעורבים בהתעללות), כך יש מקום להחרים גופים מסחריים, אם הם בוחרים לפעול מחוץ לגבולות ישראל בשטח כבוש. מדובר בתכונה מובהקת שניתנת לשינוי (בניגוד למשל לאפליה על רקע צבע עור, מגדר, גזע וכו’), וכל שהמפעל צריך לעשות כדי להספיק את החרם עליו הוא לעבור כמה ק”מ מערבה.
כמובן, שיש מקום לבחון כל מקרה לגופו: מפעל שנמצא באחד מהגושים הגדולים ומעסיק עשרות או מאות פועלים פלסטינים, אינו דומה לצימר או מפעל יינות של מתנחלים אידיאולוגים. אבל מבחינה מוסרית עקרונית ודאי שאין פסול בחרם כלכלי.
“כל מה שהמפעל צריך כדי להפסיק את החרם עליו…”. כמה פשוט וקל.
קיטו, הליברליזם המתפרץ שלך מכה בפעם ה567, וכתמיד עושה זאת באופן המצחיק ביותר…
מסתבר שלהחרים אדם על רקע מקום מגוריו ודיעותיו זה לגיטימי – ובלבד שמקום המגורים מעצבן אותך, והעמדותך מעצבנות אותך. בכל מקרה מדובר כמובן במעשה מזעזע של גזענות, פאשיזם וכל שאר הקלישאות.
אתה לא באמת רוצה שיתחילו להחרים על רקע מקום מגורים ועושק – הסיכויים שאתה יושב על אדמה ערבית שדודה שבעליה המקוריים הם פליטים אומללים, גדול פי אינסוף מהסיכויים שמתנחל כלשהו יושב על אדמה כזו שבעליה הוא פליט. אתה מבין, את הבתים שם בנו על הר טרשים קרח, בעוד שכאן אצלנו בתוך הקו הירוק, יש מאות יישובים על חורבות כפריהם של אלה שניסו לחסל אותנו ולא הלך להם…
הניסיון שלך להשוות בין הלגיטימיות של הישובים בישראל לבין ההתנחלויות זהה בדיוק לעמדת החמאס. השמאל מותח קו מפריד ברור בין המקרים, בעינך ובעיני חאלד משעל – הם היינו הך. אתה בחברה טובה 🙂
אין שום פסול בלהחרים אדם או מפעל על רקע מקום מגורים. כמו שמעסיק שמפרסם מודעת דרושים שהתנאי בה הוא מגורים במרכז/צפון/אזור ירושלים איננו גזען ואין כל פסול בדרישה שלו. לעומת זאת מעסיק שדורש כתנאי שהעובד יהיה גבר או אשכנזי או יהודי בהחלט מפלה על רקע אסור. אבל לא נראה לי שתצליח להבין את זה.
אני מוריד את הכובע – אתה לא מדלג על אף קלישאה חבוטה, ממש כאילו אתה יושב עם “ספר הסיסמאות לשמאלן המתחיל”…
העובדה שחמא”ס (וגם פת”ח – הגיע הזמן שתקשיב להם במקום לספר להם מה הם חושבים…) רואים בזכות השיבה את הבסיסית שבזכויות הפלסטיניות, לא אומרת שצריך להתעלם מזה. זה גם לא אומר שמי שמקשיב לארגוני הטרור הפלסטינים וחושב שצריך להבין מה הם רוצים, הוא “ממש כמוהם”. זה לא באמת כזה מסובך, קיטו.
מה לעשות, לתפישתם של הפלסטינים (וכל הזיות השלום לא יועילו בעניין זה) הסיפור מתחיל ונגמר בנכבה. מכל עוולות הציונות, הנכבה היא הגדולה ביותר לשיטתם, גם אם אתה נורא רוצה להאמין שזה הצריף הקטן במעלה דרדרים ג’…
בהחלט אין פסול בפרסום מודעה מהסוג שהצעת כאן. יש פסול בפרסום מודעה מהסוג שהצעת פוסט אחד למעלה, מהטעם הפשוט שהמודעה שאתה כתבת עליה כאן עוסקת במי כ-ן יכול לפנות, בעוד שלמעלה עסקת במי ל-א יכול לפנות. גם כאן, זה לא באמת כזה מסובך.
שכל, כשקובעים מי כ-ן יכול לפנות, מסמנים את כל מי של-א יכול לפנות. כל מי שלא עונה לקריטריון המגורים מוחרם, וקורות החיים שלו יזרקו לפח. אתה אשכרה מוגבל שכלית אם אתה לא קולט את זה.
קיטו, לא צריך לכעוס בכל פעם שאתה קצת מתבלבל. אני יודע שאתה גאה נורא ביכולת שלך לעשות אלימינציה בסיסית, אבל מה לעשות שמודעות מדירות אינן חוקיות בעוד שמודעות שמציינות במפורש מי כ-ן יכול לפנות, הן לגיטימיות?
ושוב, אתה לא חייב לכעוס כ”כ. שתה מים, ואולי תקרא איזה משהו , רצוי משהו מעולם הפנטזיה כמו דו”ח של “בצלם” למשל…
אתה באמת מצדיק את הסטריאוטיפ של הימנים כאנשים לא חכמים במיוחד. מותר גם להודות בטעות, זו לא בושה. נכון, זה קצת מביך, אבל יותר מביך להמשיך ולנסות להצדיק אותה באופן פאתטי. לפי ההיגיון העקום שלך, אפשר פשוט לכתוב במודעות “לגברים בלבד” או “לאשכנזים בלבד”, וזה יהיה מותר וחוקי. איך לא חשבו על זה קודם 🙂
קיטו, אין ספק שאתה חזק בסטריאוטיפים, אבל אתה לא חייב להודות בזה, תשאיר מקום לבדל של ספק…
במקום להרגיש אי נעימות על כך שאתה חושף אותנו לשנאה הפתולוגית והלא-בריאה שלך לאנשים בהתאם למקום מגוריהם ולסוג פיסות הבד שעל ראשם, אתה אשכרה מתגאה בכך, ועוד משוכנע שאתה נאור. לולא היו הדברים שאתה כותב מצחיקים כ”כ, ומייצגים מיעוט קטן כ”כ, היה מקום לדאגה. מכיוון שאתה אכן מייצגו של מיעוט פצפון, ודבריך אכן נראים כמו סוג של סאטירה אכזרית במיוחד על שמאלנים, אפשר רק לחייך ולבקש ממך שוב למצוא פלטפורמה עצמאית לפרסום הגיגיך. אתה פשוט מתבזבז פה…
הכותב מתעלם שההדרה נעשתה ע”י הבית היהודי.
הכותב מתעלם מכך משום שההדרה לא קיימת.
אי הסכמה על עקרונות שתוצאתם היא חוסר יכולת לשבת יחדיו אינה הדרה.
כאשר אני מסרב להיכנס עם אדם לשותפות משום שאין בינינו הסכמה על הדברים הבסיסיים ששותפות זו עשויה להניב, אין זו הדרה.
מצא חן בעיני הפוסט.
תהיתי, מאין בא ה”חרם”. העובדה שמפלגה לא נכנסה לקואליציה, משמעותה חרם?
העסקנים החרדים-דתיים התעלו על עצמם בעוצמת הצעקות והתלונות. לדעתי, ההגזמה ביבבות שלהם מעוררת טינה נגדם ויתר רצון למנוע בעדם הטבות כספיות.
אעז לומר שההתנהגות הדתית החזירית (איזה תרתי דסתרי!!) מביאה לשנאה. מן הראוי שמנהיגי הקהילה, רבניה ועסקניה, יפתחו את עיניהם ואת אוזניהם לראות ולשמוע את המציאות ויכירו בכך שלא מוכנים להוסיף לתת להם זכויות יתר וכספים. זה לא חרם. זאת הפסקה של מתן ומתן ומתן.
אינני מסכים לקביעתך שהחרדים כציבור לוקח יותר מאשר נותן, עיון בחלוקת העוגה התקציבית פר אזרח מציג עובדות אחרות לגמרי. אבל זה נושא לדיון נפרד.
זעקות החרם הנשמעות מהפוליטיקאים החרדים אינם משכנעים אף את ציבור בוחריהם.
המשחק הפוליטי מתנהל ב”דילים”, “גושים” ומשחק סכום 0. כשצד אחד רוצה לחזק את כוחו ועל כן מודיע שאינו יושב עם פלוני או אלמוני זה לא יפה, אך זה חלק מהמשחק. שורה תחתונה: אין קשר בין החרדיות להדרה כביכול.
לא הבנתי למה לציבור החילוני אמורה להפריע התבדלות של החרדים בנוסח נטורי קרתא. אדרבא שיתבדלו נראה לאן הם יגיעו בלי הכספים מהמדינה.
זו בכלל לא שאלה כספית אלא קיומית.
הדמוגרפיה החרדית מספרת לנו שהציבור החרדי צועד בדרך להיות כאן גורם כבד משקל בעוד שנים לא רבות. הסתגרותם וניתוק קשריהם עם החברה בישראל מעמידה בספק את שרידותה של מדינת ישראל בהיבטים כלכליים וחברתיים.
זה נכון רק אם הם נסמכים על שולחנה של המדינה. אם כמו נטורי קרתא הם יסרבו לקחת אפילו שקל מהמדינה, לא תהיה להם שום השפעה על שרידותה של המדינה. הם ימשיכו לצרוך אוכל ומוצרים אחרים ובכך לתרום למשק הישראלי אבל לא יקחו קצבאות, ינהלו את מערכת החינוך שלהם בעצמם ועל חשבונם ולא תהיה להם השפעה על כספי משלם המיסים איך בדיוק זה ישפיע על שרידותה של מדינת ישראל?. נשמע לי מצוין מבחינת החילונים.
זה לא יקרה. רוב החרדים רוצים להשתלב. אם נקצץ להם הכל, מיעוט יסתגר והרוב ישתלב רק עוד יותר מהר.
הרי זה בדיוק מה שקרה בעשור האחרון. ב- 2003 ביבי קיצץ להם את הקצבאות ואיזה פלא, הם התחילו לצאת לשוק העבודה.
עיין בתשובתי ליונתן למטה.
כשמדברים על חשבון נפש והפקת לקחים, יש לזכור ששני צדים למטבע, וגם אלו שכרגע בעמדת כח.
פוסט מעניין.
הנקודה היא שלפיד ושות’ דבר ראשון יעצרו התקציבים ע”י כל מיני קריטריונים.
אם הם רוצים “לעזור לציבור החרדי” שיתכבדו לשבת יחד ולמצוא פתרונות.
בהחרמות לא יימצאו פתרונות, רק פטרונות.
דוגמא פשוטה:
ממשלת ישראל יכולה להחרים את הפלסטינים ולהכריז שהיא דואגת להם והיא יודעת מה טוב להם?
איזה החרמה ואיזה נעליים. אין שום חוק שקובע שהמפלגות החרדיות צריכות להיות בקואליציה. הן כמו כל המפלגות האחרות, לפעמים בשלטון לפעמים לא.
עכשיו כן צריך לעצור את *כל* התקציבים שהחרדים מקבלים רק על היותם חרדים. אף אחד לא מאיים על האמונה ותפיסת העולם שלכם. אנו רק רוצים שתהיו שלמים עם עצמכם ושתתנהגו כמו מבוגרים אחראים ולא כילדים מפונקים. קחו אחריות על מעשיכם. רוצים ללמוד כל היום ? סבבה – על חשבונכם. תתפרנסו מהעבודה שלכם ולא מכספי המיסים שלנו. זה כל הסיפור. זה גם מה חז”ל וכל גדולי התורה לדורותיהם כתבו. מה שאתם עושים היום זה רק חילול השם.
אתה אומר שלא יקרה כלום לחרדים אם הם ישבו באופוזיציה ובאותה נשימה אתה רוצה לייבש אותנו תקציבית…
–
אין לי בעיה לא לקבל שום תקציב מהמדינה. אבל תנו לי ולחבריי לצאת לעבוד ולהרוויח. ואז גם נשלם מס הכנסה ונעשיר את קופת המדינה.
החרדים לא עובדים כי כולם דחויי שירות. אם חרדי רוצה לעבוד מייד הצבא רוצה לגייס אותו. ככה שהצב שנוצר הוא אשמתה המלאה של המדינה.
לא אמרתי שלא יקרה כלום, אמרתי שאין חוק שקובע שהחרדים צריכים להיות בממשלה. ברור שיקרה משהו, ואני מקווה שיקרה משהו, אם לא אז למה בכלל יש בחירות ?
לגבי הנקודה השנייה שלך – הגענו להסכמה מלאה. אני מקווה שהממשלה החדשה תאפשר את זה. אבל תסכים איתי גם שהמפלגות החרדיות עשו הכל כדי לשמר את המצב הקיים ולמנוע מכם לצאת לעבודה. אז טוב שהן לא בממשלה.
הרושם שלי שחוץ מאיתנו אף אחד לא בא לפתור שום דבר שקשור אלינו. כמעט כל נאום של ח”כ על החרדים מגיע ממקום של פטרונות ורצון לקצת רייטינג על חשבוננו.
הכותרת שגויה.
פוסט אורח
ולא פוטס אורח.
“הסוד הכי גלוי הוא, שההנהגה החרדית מסכימה ואף יודעת את הדרך בה נוכל לראות אלפי כיפות שחורות מציצות תחת הכומתה הצהלית. רק שמבחינה טקטית אסור הם להציג את זה כעת”
לא הבנתי את המשפט הזה *בכלל*. והוא קצת נראה כמו בלוף.
ראיתי היום בטלוויזיה רעיון עם יעקב לבי, בדבר גוף משפטי שהוקם כדי להגיש תביעות לשון הרע על חרדים.
אני מכיר מקרה כזה, אך לחרדי אין את האפשרות הכספית להתמודד משפטית.
זה סיפור התעללות בחרדי שנמשך הרבה שנים.
במהלך הזמן הוא אף איבד מקור פרנסה עקב כך.
אנא צרו איתי קשר בדוא”ל שמסרתי לקבלת עוד פרטים.