פוסט אורח של עפיף אבו מוך, איש הייטק, בן 34, תושב באקה אל גרבייה (לקריאת הפוסטים הקודמים של עפיף בפלוג, כאן)
באוקטובר 2013 אירע מקרה ירי בעיר אום אלפחם בואדי עארה ונורה למוות אדם בשם שפיק כבהא.
לכאורה עוד מקרה ירי מתוך מאות המתרחשים מדי שנה בחברה הערבית, אלא שהנרצח הפעם היה זמר ידוע שהתפרסם בשנות ה-90 ונחשב לאחד האמנים המובילים (אם לא ה-) בקרב האוכלוסייה הערבית מכיוון שהצטיין בסגנון מוזיקלי פופולרי. היה לו סגנון מיוחד משלו, אשר הפך מודל לחיקוי לזמרים אחרים.
אם חשבתם לרגע שהידיעה הזו שינתה משהו בסדר הידיעות בכלי התקשורת העברית – אז אתם טועים ובגדול. העובדה שזמר ערבי כה ידוע וכה מפורסם נורה למוות לא היתה שווה ידיעה חדשותית בתקשורת בשפה העברית.
להבדיל אלף הבדלות, לא היו מהססים לפתוח מהדורות חדשות עם ידיעות על זמרים יהודיים החשודים לכאורה בהעלמות מס ובעבירות מין.
כאשר שפיכ נרצח – האם שמעתם שהפריע למישהו שיש נשק בואדי עארה? האם את מנהיגי ישראל הטרידה המציאות נטולת אכיפת החוק בחברה הערבית? לא.
מאז שנת 2000 היו בחברה הערבית מעל 1100 קורבנות (!) לנשק המסתובב ביישובים הערביים!
בשבוע שעבר נורו למוות שני צעירים בשם אלון בקל ושמעון רואימי ברחוב דיזנגוף בת״א ובהמשך גם אמין שעבאן מלוד ע״י נשאת מלחם מהישוב ערערה בואדי עארה. מאז מתרחש פסטיבל תקשורתי סביב הנושא וערוצי הטלויזיה פותחים במשדרים מיוחדים, המשטרה מציבה מחסומים ומדינה שלמה עומדת על רגליה במצוד אחר המחבל.
ראש הממשלה הגיע בעצמו לזירת הרצח ונשא את אחד הנאומים המסיתים ביותר נגד האזרחים הערבים. הוא כינה אותנו, הערבים “מדינה בתוך מדינה שאין בה אכיפת חוק” תוך שהוא מחלק את האוכלוסייה הערבית למסולמים ולא-מוסלמים. את המוסלמים מביננו הוא קיטלג כמסיתים ואחראים לאנרכיה (חלק ממדיניות ההפרד ומשול) והצהיר כי גיבש תוכנית להגדלת שירותי אכיפת החוק “באופן דרמטי” בקרב יישובים ערבים תוך מהלכים לאיסוף הנשק בישובים הערביים.
הרשו לי לשלוח את תנחומיי למשפחות הנרצחים ולאחל החלמה מהירה ורפואה שלמה לפצועים, אך גם להפנות שאלה אמיתית לראש ממשלת ישראל – איפה היית עד היום?
מדוע לא הגיעו נציגים מן הממשלה לאף זירת רצח בישובים הערביים? הכיצד לא ניחמו את משפחות הקרבנות הערביים? מי מנע מנתניהו וממשלתו לאכוף את החוק ולאסוף את הנשק? ואולי אם היו עושים מה שהרשות המבצעת אמורה לעשות – לאכוף את החוק ולאסוף נשקים אחרי אירועי ירי קשים בישובים ערבים – יתכן והפיגוע בת”א היה נמנע?
מדוע נתניהו מבדיל בין דם לדם? יכול היה ללמוד מהנשיא אובמה, איך הוא נאם בנושא כלי הירי תוך כדי שדמעות זולגות מעיניו מרוב כאב על הצעירים שנרצחים. הנה הוא מנהיג שאכפת לו מאזרחי מדינתו ולא רק מן הכיסא שלו, בניגוד מוחלט לנתניהו .
מדוע כאשר מתרחש ירי באחד הישובים הערביים לא רואים את המשטרה מציבה מחסומים ועובדת יום ולילה כדי לפענח את מקרה הרצח ולהגיע לאחראיים? האם הנכם מודעים לכך שתושבי יישובים ערבים זוכים לראות אך ורק את משטרת התנועה? זה כדי לחלק דוח”ות תנועה וזה לא מתוך רצון להשליט חוק וסדר, אלא כדי לגבות כסף מאנשים!
אז מה בעצם נתניהו משדר? כל עוד הנשק בישובים הערביים מופנה כלפי אזרחים ערביים, אין לך ולרשויות אכיפת החוק שום עניין להתערב? וברגע שזה מופנה כלפי יהודים, נתניהו מתעורר ורץ לזירת הרצח ומסית נגדנו כדי לגרד עוד כמה מנדטים בסקרים? מה קרה? היתה ירידה בסקרים, יאיר לפיד ונפתלי בנט עלו קצת, אז נוצרה פניקה פוליטית? מתי נתניהו יבין שהוא ראש הממשלה של כלל אזרחי מדינת ישראל ולא רק של היהודים. אלה תמיד היו מהלכי הקמפיין של נתניהו. לא שכחנו את הסיסמה ‘נתניהו טוב ליהודים’ֿ או את ׳הערבים נוהרים לקלפיות׳.
אבל מתי נתניהו יפנים שעליו לספק ביטחון, סדר ואכיפה לכל מי שחי בישראל, לכל משלמי המסים, לכל תושבי הישובים הערביים?
הכרזתו של נתניהו, “תוכנית ההשקעה במגזר הערבי לא תוכל להתקדם אם לא נטפל באכיפת החוקים בו” – הרגיזה.
ראשית, איננו ׳מגזר ערבי׳ כי אם ׳החברה הערבית׳. כפי שאינו מכנה את היהודים ׳המגזר היהודי׳. אנחנו חברה ערבית שיש לה מסורת ומורשת ואנחנו בני הארץ הזו ואיננו אזרחים על תנאי כפי שנתניהו נוטה לחשוב. איננו משמשים ככלי הניגוח להסתה ובמה לשיקולי הבחירות.
שנית, למה נתניהו סבור שהוא עושה טובה עם ההחלטה להשקיע כסף בחברה הערבית? זו חובתה של הממשלה להשקיע באזרחים שלה, אחרת בשביל מה אנו משלמים מיסים כאזרחים? על כל פנים, כשהתוכנית תצא לפועל, נוכל לדבר, כי בינתיים ממשלות ישראל לדורותיהן רק הצהירו על תכניותיהן אך לא העבירו את הכסף. אני עדיין מחפש את ה- 4 מיליארד שקל שממשלת ברק הבטיחה להשקיע בשנת 2000.
אגב, נתניהו חילק אותנו למוסלמים וללא-מוסלמים כי הוא מצטיין ביצירת שסעים וקרעים, אך אני שואל היכן היתה ממשלת ישראל כאשר בתי הספר הנוצריים לא פתחו את שנת הלימודים בספטמבר האחרון ותלמידים ערבים שבתו קרוב לחודש בגלל היעדר תקציבים ואפלייתם מצד שר החינוך? מדוע לא שמעו את נתניהו אז?
אני שומע לא מעט קולות בתקופה האחרונה התוקפים את החברה הערבית בחוסר נאמנות למדינה, באנרכיה החוגגת בישובים הערביים ובכך שאזרחים ערבים מעורבים בטרור על בסיס קבוע.
כדאי לדייק. שלושה אזרחים ערביים היו מעורבים בפעולות טרור בגל האינתפאדה הנוכחי. שלושה! זה לא מגיע לחצי אחוז מס”כ המחבלים! כמה מחבלים יהודים היו מעורבים בטרור בגל האינתפאדה האחרון? גם כן שלושה! יחי ההבדל הקטן, שלושת היהודים הם עשבים שוטים ואינם מייצגים את כלל האוכלוסייה היהודית בארץ ובצדק כי כך צריך לנהוג כי אסור לנו בשום פנים ואופן להכתים אוכלוסייה שלמה בגלל אדם כזה או אחר.
אבל כשזה מגיע לערבים אז שלושת הערבים הנ”ל הם כבר לא עשבים שוטים והם כן מייצגים את כלל האוכלוסייה הערבית כי זה נהיה ספורט לאומי לתקוף את האזרחים הערבים, החל מ-“שלטון הימין בסכנה, הערבים נוהרים אל הקלפי” וכלה בנאום ה”מדינה בתוך מדינה” ו-“כל המוסלמים”.
להקשיב ולא להאמין. לפני כמה שבועות אמר נתניהו את הדברים הבאים על החשודים בביצוע הרצח בדומא: “לנסות לחבר את הציונות הדתית עם הקבוצה הזו זה דבר שעושה עוול גדול מאד לציבור יקר שנאמן למדינה”. היהודים הם ציבור, לא מגזר. ונתניהו התנגד להכתמת כלל הציבור הדתי. ההפך הגמור מדבריו בנוגע לציבור הערבי. הרי ככל שזה נוגע לערבים, מותר להכתים את כולם ולהגדיר כאוכלוסייה פורעת חוק!
חובתנו המוסרית היא לגנות ולמגר כל אלימות מכל סוג שהוא נגד חפים מפשע בין אם היא נגד ערבים או יהודים כאחד, כי כפי שכבר ראינו, נשק ואלימות לא מבדילים בין דם לדם ובין אנשים, אבל למה להתעסק בבפופוליזם זול ולהתכים ציבור שלם?
האמת שאיני יכול שלא להסכים עם חלק מהקולות (הלא גזעניים והלא מסיתים) הקוראים לשינוי בחברה הערבית ואם תשאלו אותי האם החברה החברית היא מושלמת, אז התשובה היא בפירוש לא! האם הכל ורוד בחברה הערבית? התשובה היא בפירוש לא! האם צריכים להמשיך באותה הדרך שנהגנו בה עד כה? התשובה היא בפירוש לא! האם אנו ממש מרוצים מנציגי הציבור שלנו? התשובה היא בפירוש לא!
אבל האם כל נציגי הציבור היהודיים מתפקדים בצורה ראויה ואנשים מרוצים מהם? לא! האם אתם חושבים שהחברה היהודית צריכה להיות המודל לחיקוי עם כל השנאה לאחר ולשונה שיש בה? גם לא!
זה טוב שבאים בטענות ודרישות כשיש מה לתקן אבל גם צריכים להיות מספיק הוגנים ולהבין שמדובר בחברה שלצערי הרב הוזנחה במשך עשרות שנים מאז קום המדינה ע”י כל ממשלות ישראל (אולי חוץ ממשלת רבין השניה) ואילו בממשלות נתניהו בשבע השנים האחרונות ההזנחה וההסתה נגד החברה הערבית רק הלכה והקצינה.
לבסוף, במקום כל שיח השנאה שאנו חווים בתקופה האחרונה בואו נשאף לשיח אחר ולעתיד טוב יותר, הרי עם כל גווני האוכלוסייה שיש לנו בארץ היינו פשוט יכולים לבנות בארץ מודל לחיקוי לשאר מדינות העולם איך ניתן לבנות חברה רב-גונית המעניקה משמעות מיוחדת ונדירה למושגים “דו-קיום”, “אחווה”, “שלום” ו-“להכיר את האחר”.
במקום זה במה אנו עוסקים? בלהשריש את השנאה לדור הבא כלפי האחר והשונה ללא קשר לזהותו של האחר, פשוט לא יאומן עד כמה השנאה לאחר ושונה בארץ מעוורת. היא גורמת לנו אפילו לא לנסות לראות מי זה האדם שעומד מאחורי המילה ‘אחר’, היא גורמת לנו לא לנסות להכיר תרבות ומנטליות אחרת, היא גורמת לחיות בתוך קופסה ולהתקבע בתוכה ללא כל יומרה או נסיון לראות מי גר מחוץ לקופסה הזו. לצערי בצורה זו אנו רק מנציחים את הבורות והפחד המתמיד מהאחר (ללא קשר למי זה האחר) ואולי בעצם זה מה שרוצה ההנהגה שלנו בארץ בעקיפין! לא לתת לנו האנשים אפילו את היכולת לחשוב לרגע בצורה אחרת.
צודק !
צודק, המדינה הזו גזענית ויש לדרוש שהמשולש וואדי ערה יועברו לשליטת הרש”ף. שם אין קיפוח, אין אפלייה, וכולם אזרחים סוג א’ (אלא אם הם מוכרים אדמות ליהודים, ואז צריך לשחוט אותם, כמובן…).
את הקשקוש הרגיל על כך שלא אכפת למדינה שיש נשק בלתי חוקי ביישובים ערביים, מוטב היה לנסות למכור במרחק זמן קצת יותר גדול מהפיגוע האחרון, שמבצעו ביצע עבירות נשק, שלטענתו המניע להן היה “הרג בן דודו בידי שוטר”. בן דודו, נדים מלחם, חוסל ע”י לוחם מג”ב בהיותו אוחז באקדח (בלתי חוקי, בעודו מנסה להימלט ממעצר על אחזקת אמל”ח בלתי חוקי בביתו. המשטרה, שדווקא הפגינה אכפתיות רבה לסוגיית הנשק הבלתי חוקי, הותקפה בזעם ע”י הנהגת המגזר הערבי, ונטען נגדה שאנשיה מיהרו לירות באקדוחן התמים.
הצביעות הזו היא מוטיב חוזר ונשנה: מצד אחד מייללים על אי אכיפת החוק, כאשר כנופיות משתוללות בתוך היישובים הערביים, אך כאשר המשטרה נכנסת לאכוף את החוק, ישנן צרחות על אלימות המשטרה ומשטר הדיכוי שהיא מטילה.
ביום שבו נראה ערבים אומרים בגלוי: “בואו ותחרימו את הנשק, ואנחנו נגבה אתכם, גם כאשר תצטרכו להפעיל כוח, שכן גם לנו ברור שעבריינים חומושים לא ימסרו את נשקם מרצונם”, אזי יהיה טעם להתייחס לטענות על הקיפוח הנורא וההתעלמות מעבירות האמל”ח במגזר הערבי.
אתה טוען, ובצדק, שישראל מוטרדת מהאמל”ח במגזר הערבי, רק כאשר יהודים נפגעים ממנו. אני לא לגמרי מסכים עימו. אני מבטיח לך שאם יעלה חשד שתופעות דאע”שיות ביישובים המוסלמים יופנו כנגד נוצרים או דרוזים, התגובה כאן תהיה דומה.
אתה מבין, עפיף, יש ליהודים הגזענים נטייה להיות מוטרדים מניסיונות לרצוח אותם על רקע היותם יהודים. נשאת מלחם נסע לת”א כדי לרצוח יהודים. אחרי ששב הביתה, הסתירו אותו אנשים במשך שבוע, למרות שידעו שהרשויות מחפשות אותו בעוון רצח.
באשר לטענתך שנתניהו לא עושה טובה בכך שהוא מעביר השקעות עתק לערבים בישראל, מכיוון שהם משלמים מסים וזכאים לכך – אתה לא באמת רוצה שההקעה הציבורית (השקעות+קצבאות) בחברה הערבית תהיה ביחס ישר לכמות המסים שהיא משלמת. אחוז אזרחי ישראל הערבים שנתמכים ע”י קצבאות שמגיעות ממסים שלא-ערבים משלמים, היא גבוהה לאין שיעור מאשר להיפך, כך שהתחרות שלך מי מכניס יותר כסף לקופת המדינה, היא תמוהה להחריד…
עוד טיפ: ספירת מחבלים גם היא צעד שגוי שלא עוזר לטיעון שלך. אתה סופר שלושה יהודים שחשודים ברצח דומא, ומולם מציב שלושה מחבלים ערבים עם אזרחות ישראלית שביצעו פיגועים שהסתיימו בהרוגים. צר לי, אבל מספר הערבים עם תעודה כחולה שביצעו פםיגועים, גבוה לאין שיחעור (גם בלי לספור את מזרח ירושלים, שמספר המחבלים שיצאו ממנה בשלושה חודשים האחרונים, עומד על עשרות).
הדיבורים היפים על שיח השנאה, לא באמת רציניים, כל זמן שאתה מפנה אותם לצד הלא-אלים.
הקבוצה הכי פחות אלימה במזה”ת היא היהודים אזרחי ישראל. גם אבסולוטית וגם באופן יחסי. סיפורי הזוועה על הפלסטינים שנטבחים פה, יקרעו מצחוק כל שליט ערבי ממוצע, שביום ממוצע הורג בכוונה יותר אזרחים מכפי שצה”ל יהרוג בטעות במשך עשור.
למדינת ישראל אין בדל של סיבה לחוש אי נוחות בכל הנוגע ליחסה כלפי ערבים אזרחי ישראל. מצבם מצויין בהשוואה לכל שכניהם, והעובדה שבשעתו הזדעקת בלהט למה באקע אל-ערביה צריכה להיות חלק מהיישות הציונית (אסראאיל אל-מזעומה…), ולא חלק מפלסטין החופשיה, ממחישה שגם אתה יודע זאת.
במקום לשמוח בחלקך על כך שנולדת אזרח של מדינה דמוקרטית בלב אזור לא-דמוקרטי, על כך שאתה משתייך לציבור הערבי היחיד בעולם שיכול לבחור ולהיבחר, על כך שאתה חי במדינה עם רמת חיים מערבית, בלבו של אזור פרימיטיבי – במקום כל זאת, אתה מתלונן דווקא על המדינה הזאת. זה ממש לא משכנע, עפיף…
תגובה מדהימה! כל הכבוד על ההשקעה, לצערי זו השקעה לטימיון שום דבר מהדברים שאמרת לא יחלחל.
ימנונים, צאו ולימדו מהאירופים שאוהבים את הערבים שלהם וזוכים בתמורה לאהבה שמרעיפים הערבים על נשותיהם.
כשאמרנו יודנראט, לא חשבנו עד כמה
https://www.facebook.com/NaftaliBennett/videos/1043389142349420/
“ביום שבו נראה ערבים אומרים בגלוי: “בואו ותחרימו את הנשק, ואנחנו נגבה אתכם, גם כאשר תצטרכו להפעיל כוח, שכן גם לנו ברור שעבריינים חומושים לא ימסרו את נשקם מרצונם”, אזי יהיה טעם להתייחס לטענות על הקיפוח הנורא וההתעלמות מעבירות האמל”ח במגזר הערבי.”
זה מה שחברי הכנסת מהמפחגות הערביות דורשות כבר שנים.
אני באמת לא מבין את הטיעון של “בסוריה יותר גרוע”. הטיעון הזה נכון לכל דבר ממחירי העגבניות, לרמת בתי הספר ולתוכניות בטלוויזיה – אבל איך הוא עוזר לנו?
זה בדיוק מה שהמפלגות הערביות דורשות כבר שנים? וואלה? כי בשטח, כל פעם שהמשטרה באה לאסוף נשק, הם נתקלים בצרחות של ח”כים ערביים שטוענים שהמשטרה רק מחפשת לירות על ערבים סתם כך, רק בגלל שניסו לירות על שוטרים.
הטיעון “בסוריה יותר גרוע” הוא עובדה משמחת. הח”כים הערביים, שנורא רוצים שנשכח זאת, נהגו לעלות לרגל לאסד האבא והבן, לקד’אפי ולכל חלאה רודנית אחרת ולהתחנף אליהם. איש מהם לא טען אז שבסוריה יותר גרוע. אחמד טיבי אפילו כינה את קד’אפי “מלך מלכי המלכים”.
אני מסכים שאותנו לא מקדם היות יותר טובים מאשר סוריה – אבל את הערבים שחיים בקירבנו (שהיו חיים במדינה-דמויית-סוריה, לולא קמה כאן מדינה יהודית), זה צריך לעניין עד מאוד.
כך או כך, כל הטענות שעלו בפוסט למעלה, נענו עד האחרונה שבהן, והן מסתכמות ב”ברגע שתתמכו (באמת!) בכל פעילות אכיפה משטרתית שנדרשת, אז ניתן יהיה להתבכיין על כך שלא מטפלים בסוגיית האמל”ח ביישובים שלכם”.
אי אפשר להתעלם מהמספרים שמעידים על קיפוח עמוק של בני התרבות הילידית על ידי בני התרבות ההגמונית. בפעולת ההתנגדות האחרונה נגד הכיבוש יחס ההרוגים היה 2:1 הרבה מעבר לשיעורם היחסי של המדוכאים באוכלוסיה. אם נרחיב את הניתוח ההשוואתי נמצא שיחס האלמנות היה 3:0. מ.ש.ל.
לא יפה! אצלנו בפלוג לא מדברים על פוליגמיה (למעט פעם אחת, לצאת ידי חובה), שכן אנו יודעים שפוליגמיה היא דרכה של תרבות ילידית להגיע לשיוויון מספרי עם התרבות הקולוניאליסטית המנשלת, שיוויון מספרי, שאחריו כמובן, יחול שיוויון מגדרי מבורך גם בתרבות הילידית.
אתה ואני, כיהודים ממין זכר, משתייכים לקבוצה פריווילגית שבאופן עקבי מסלילה את הקבוצות האחרות לתפקידים ספציפיים המנציחים את מעמדם הנחותץ והמקופח.
בגלל שאני מודע לקשיי ההבנה שלי את מצוקות המיעוטים המקופחים, הגעתיח הנה לפלוג, כאן ישנם הסברים מנומקים ורציניים בעניין הקיפוח, ואף כותבים אורחים מקבוצות מופלות, המספרים לנו על גורלם המר. אני מקשיב ולומד. אם פה ושם נפלטת לי אידו תגובה המפקפקת בסבלם הנורא של החרדים/ערבים/נשים, תחת משטר ההגמוניה היהודית-זכרית-חילונית, הרי שזה רק בגלל החינוך הלקוי שקיבלתי בבית…